Alfa Romeo Alfetta GT 1.8: legendarisch sinds 50 jaar
De sportieve Alfetta GT/GTV, geproduceerd tussen 1974 en 1987, heeft niet alleen de verantwoordelijke missie om de geliefde coupés uit de "105"-serie van Bertone te vervangen, maar moet deze moeilijke taak ook onder veel moeilijkere omstandigheden het hoofd bieden. Na de twee oliecrises van de jaren zeventig en de algemene daling van de vraag naar krachtige en extravagante auto's in de jaren tachtig is het geen wonder dat op de Alfetta gebaseerde coupés in aanzienlijk kleinere aantallen werden verkocht dan hun voorgangers. Dit heeft echter geen enkele invloed op hun imago, en vandaag genieten deze uiterst charmante auto's een welverdiende hoge erkenning onder Alfa Romeo-fans magazin piese auto Alfa Romeo online.
De ontwikkeling van een grotere en ruimere coupé dan de Giulia GT begon al in 1968, met de eerste studies gebaseerd op het GTV-chassis uit 1750, maar vervolgens werd de verstandiger beslissing genomen om het nieuwe, geavanceerdere Alfetta-platform te gebruiken (hoewel het een 11 cm kortere wielbasis). Het mechanische pakket is anders, maar de missie van het project blijft hetzelfde: aanzienlijk meer ruimte bieden aan vier personen en hun bagage dan de Giulia GT, met behoud van zijn elegante, sportieve uiterlijk. Het resultaat van deze ogenschijnlijk tegenstrijdige eisen is een verbluffende wigvormige fastback, ontworpen door Giugiaro, die er vandaag de dag nog steeds net zo goed uitziet als vijftig jaar geleden.
De gekozen timing voor het marktdebuut van de Alfetta GT kon nauwelijks ongepaster zijn. Het werd gelanceerd in de zomer van 1974 in een wereld die opgeschrikt werd door het olie-embargo, met een verlamde economie en brandstofprijzen waardoor de verkoop van sportwagens instortte. Aanvankelijk werd er slechts één versie aangeboden met een 1,8-liter viercilindermotor uitgerust met twee Dell Orto-carburateurs met twee kamers, die een vermogen van 122 pk ontwikkelden. bij 5500 tpm Na 1976 werd het oorspronkelijke 1,8-liter model vervangen door de 2,0-liter GTV, met de introductie van een basismodel van 1,6 liter, voornamelijk gericht op de Italiaanse markt. Ondanks de grotere cilinderinhoud bleven het piekvermogen en koppel aanvankelijk in hetzelfde bereik als het eerdere 1,8-liter model, maar dit werd in 1979 gecorrigeerd met de introductie van de 130 pk sterke 2.0L GTV s., een opnieuw afgestelde ophanging en een luxer interieur. Tussen 1976 en 1980 was het GTV-model ook verkrijgbaar op de Amerikaanse markt, zij het gecompromitteerd door enorme federale veiligheidsbumpers en uitgerust met een ontstemde motor van 110 pk. met Spica mechanisch brandstofinjectiesysteem.
Begin 2009 werd de op de foto's gepresenteerde auto onderdeel van de grote thematische collectie van Zvezdelin Grozdanov uit Sofia, die uitsluitend iconische modellen van het Italiaanse merk uit de jaren 60 en 70 omvat. Zijn Alfetta GT, uitgerust met een 1,8 liter motor van 122 pk, maakte deel uit van de eerste serie die in 1975 werd geproduceerd.
Conclusie
Een halve eeuw na zijn marktdebuut is de Alfetta GT zeer gewild bij verzamelaars, beschikt nog steeds over een inspirerend design, maakt indruk met een ongebreideld sportief karakter en is veel leuker om te rijden dan zijn voorganger.
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal en Carbon karosszériasötttel en Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Bij Volvo de actieve XC90 en de nieuwe motor
- 2024-11-19 - De Konzept van Toyota-Klasse-Offroad voor 2024 gaat naar de SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tøb – een Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Brugte combi Puntos fuertes y debiles: Seat León ST
- 2024-11-18 - De uw Ford Courier: ¡af űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Kombi voor Fiat Grande Panda: het is een pixel
- 2024-11-14 - 700 km gefahner Peugeot E-3008-hoz elektrisch
- 2024-11-14 - Peugeot verfüttüber een musterbeispiel en kühltechnik
- 2024-11-14 - Renault Master werd geproduceerd in 2025. Beschikbaar vanaf 2011
- 2024-11-14 - Viskeuze: een in Citroën en C4-Gyel bátorott er
- 2024-11-13 - Vissetekintő: pályamódósíszát az Opel Vectranál
- 2024-11-13 - Fourgon d'André modélisateur voor VW Tayron: Schwarz, Minze en Tiguan
- 2024-11-13 - Mercedes G 63 AMG V12: een legendarische "Würfel", in 5 stappen alt
- 2024-11-12 - E30 M3 en bi bio BMW
- 2024-11-12 - ¡Jetzt "AUDI" met logo! Heeft u een negatieve Gyungonek gehad?
- 2024-11-11 - VW Multivan is een Californische dubbeldekker
- 2024-11-11 - Standaard: Jobb-Reparatur, nicht ?
- 2024-11-11 - In de nieuwe versie van de Porsche Macana
- 2024-11-07 - Onze BMW M2: M4 Motor van 460 Zoll heeft een lengte van 14,9 Zoll
- 2024-11-07 - ¿Euh 7-Euro-Mercado en Benzin?
- 2024-11-07 - Rückblick: Seat Altea: ¿en perfecto estado?
- 2024-11-06 - Voor 50 jaar op Mercedes-Benz met 5 jaar Legende
- 2024-11-06 - Citroën Zette de Tommeine Voorganger C5 Aircross vor
- 2024-11-06 - En Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Vindt u het leuk om een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motor te gebruiken?
- 2024-11-05 - En VW-Auto heeft geen alternatief meer
- 2024-11-05 - Nieuwe Audi A5: geschriebene Meistereleganz (VIDEO)
- 2024-11-04 - Mercedes CLA en Geely Kauffirma zijn niet meer een succes, een briv-brug
- 2024-11-04 - De meeste Abartha-Fahrer zijn niet meer geamuseerd
- 2024-11-01 - Het Volvo-Fördersystem – 2024 is de beste hersteller
- 2024-11-01 - Vooruitzichten: Ford Focus II – een radicale verandering in twintig jaar
- 2024-10-30 - Hyundai is een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel ab
- 2024-10-29 - Batterijen en apparaten met nieuwe elektronica voor Dodge Charger Daytona verkrijgbaar
- 2024-10-29 - Das Modell Škoda met Fabiát-rat zal nu in de nieuwe versie verschijnen
- 2024-10-28 - Renault presenteert op 10. Renault-Festival de CLIO-t en de ZOE-t
- 2024-10-28 - Een 5-Millioner-Auto-Toyota-Auto ist vom Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: ¡Olyan Aura op 40 Tagen!
- 2024-10-28 - Tiguan Bira Golf à Roues
- 2024-10-26 - Een reneszánsza een G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Y 5-Millioner-Auto-Toyota-Auto ist vom Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-26 - De beste Jeep voor Avenger 4xe is exclusief verkrijgbaar in The North Face Edition
- 2024-10-25 - Brugse luxelimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - Plus Petit M235 Gran Coupé door Neubau ersetzt.
- 2024-10-25 - Dus Nebel is met de Dacia Sandero verbunden
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld voor een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - Die Fahrt stopt bij 270 km/Tag, wanneer Sie Golfa R-hez erreicht heeft
- 2024-10-24 - Voor 10 autonome Tage 120.000 km relatief? ¡Volwaardig!
- 2024-10-23 - Hyundai heeft een enorm scherm
- 2024-10-23 - Antigua Plaza Alhambra (7N): Familienempfang Spanje
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: Ein Klassiker der Extraklasse: Erster Schritt
- 2024-10-22 - Brugse luxelimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia bracht officieel de grootste SUV op de markt
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijk met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km met een BMW of een M3-Mal: was Ihr ideaal? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Serie Negra: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser in het jaar 2024 staat voor de Tür
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen