Als reactie op de Saab 98-Prototyp wordt de Fahrzeug gebruikt

Eind jaren zestig was het Zweedse bedrijf Saab in opkomst. In 1968, kort na de fusie met Scania, werd de geheel nieuwe en zeer modern ogende Saab 99 geïntroduceerd en werden de oude tweetaktmotoren vervangen door viertakt Britse Ford V4's en Triumphs. In deze periode van dynamische vooruitgang lijkt het erop dat de carrière van het nogal verouderde model 96 al ten einde loopt, maar net op dat moment ontstaat er een onverwachte reden voor de voortzetting van de productie ervan. Het komt voort uit het feit dat de prijs van de nieuwe Saab 99 te hoog is en het bedrijf niet het risico wil nemen zijn meer archaïsche maar veel betaalbare oude model op te geven. Er werd dus een compromis gesloten om de productie voort te zetten, waarbij de laatste tweetakt Saab 96 in 1968 werd geproduceerd, waarna deze werd uitgerust met een Ford-motor. Deze stap maken lijkt verstandig, maar ondertussen is het ontwerp van de auto al te ouderwets en dit begint zijn weerslag te krijgen op het verkoopniveau, ondanks de lage prijs pompa de apa skf pret.

Als reactie op de Saab 98-Prototyp wordt de Fahrzeug gebruikt

Ondertussen was Saabs hoofdontwerper Sixteen Sasson bezig met de ontwikkeling van een gemoderniseerde versie van het 99-model met een afgeschuinde achterkant, waarvan de productieversie in 1973 debuteerde. met de naam Combi Coupé. Hij onderscheidt zich van de standaard sedan door zijn karakteristiek gevormde profiel, dat het midden houdt tussen een massieve vijfzits hatchback en een driedeurs sportcoupé. Toen ontstond het idee om de achterkant van de Saab 96 volgens hetzelfde principe te moderniseren, waardoor de auto een iets moderner en aantrekkelijker uiterlijk kreeg.

Het project werd geleid door Sassons opvolger, Björn Envall, en was gebaseerd op een grafisch voorstel van industrieel ontwerper Albert Wallenbreder uit september 1973. Het uiteindelijke prototypeontwerp, gebaseerd op de Saab 95 (wagenversie van het 96-model), kwam in 1974 tot stand in samenwerking met de Italiaanse carrosseriebouwer Coggiola. Dit weinig bekende partnerschap dateert uit 1970, toen de complexe creatieve symbiose van Zweeds vernuft en Italiaans vakmanschap resulteerde in de Saab Sonett III-sportcoupé.

Naast zijn harmonieuze en zeer aantrekkelijke uiterlijk is het Saab 98-prototype een fascinerend overblijfsel uit de Saab-geschiedenis. Het is een duidelijk bewijs van de uitdagingen waarmee het Zweedse bedrijf een halve eeuw geleden te maken kreeg in zijn zoektocht om zich aan te passen aan de snel veranderende autowereld. Het blijkt echter dat juist door zijn vreemde conservatief-futuristische ontwerp dit prototype te veel afwijkt van Saabs rechttoe rechtaan marketingfilosofie. Zo verdween dit interessante idee halverwege de jaren zeventig voor altijd in de geschiedenis, en in 1980. de productie van de klassieke Saab 96 eindigt eindelijk. Voor zover bekend is de Saab 98 in verschillende exemplaren gemaakt, waarvan de enige die tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven, wordt tentoongesteld in het bedrijfsmuseum in Trollhättan.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Ondertussen was Saabs hoofdontwerper Sixteen Sasson bezig met de ontwikkeling van een gemoderniseerde versie van het 99-model met een afgeschuinde achterkant, waarvan de productieversie in 1973 debuteerde

Het project werd geleid door Sassons opvolger, Björn Envall, en was gebaseerd op een grafisch voorstel van industrieel ontwerper Albert Wallenbreder uit september 1973