BMW 745i (E65): echte luxe voor 20.000 lewa?

De BMW 7 Serie E65 is een model waar de meningen over verdeeld zijn. Als je gewend bent aan het opvallende ontwerp, kun je nog steeds een goed exemplaar vinden voor een goede prijs pivot swag pret.

BMW 745i (E65): echte luxe voor 20.000 lewa?

Deze limousine polariseert de meningen: sommigen vinden het geweldig, anderen haten het. U raadt het al: we hebben het over de BMW 7-Serie van de E65-generatie. Hoewel zijn voorgangers allang gewilde klassiekers zijn geworden, is de vierde generatie BMW 7-serie, ontworpen door Chris Bangle, nog steeds verkrijgbaar voor relatief betaalbare prijzen. Het probleem is meer om een goed onderhouden, niet-afgestemd exemplaar te vinden.

Zo’n auto – in de uitvoering 745i – is te koop aangeboden door de autodealer met de luidruchtige naam LA Car Club in de Duitse stad Wiesbaden. Dat staat in ieder geval in de beschrijving van de advertentie: de zwarte luxe "Bavarian" is een van de vroege exemplaren - model 2001, van de tweede eigenaar en met een volledige onderhoudshistorie. De kilometerstand van 145.750 kilometer lijkt realistisch gezien de goede algemene staat. Er zijn geen zichtbare ernstige schade of tekenen van overmatige slijtage, zowel aan de binnen- als buitenkant. En het mooiste is dat deze E65 "gespaard" is gebleven van allerlei dubieuze tuningoperaties.

E65 markeert een groot succes

Maar laten we eerst even teruggaan naar de geschiedenis van de vierde generatie van de 7-serie: de echte BMW-fans waren behoorlijk ontevreden na de introductie van de E65 op de IAA in Frankfurt in 2001. – voor hen waren de dagen van de elegante, klassieke uitstraling van het merk voorbij. De nieuwe 7 Serie was een grote straatauto geworden met de karakteristieke 'wallen onder de ogen' en een hoge achterklep.

Maar ondanks de wijdverbreide ontevredenheid bleek de E65 een groot succes. Alleen in Europa, en met name in Duitsland, konden klanten het model niet waarderen, en daarom besloten ze in München het design te "verzachten" met de facelift van de E65 voor het modeljaar 2005. In 2008 waren er bijna 345.000 exemplaren van de E65 verkocht, waarmee hij nog succesvoller was dan de E38, die door veel fans werd beschouwd als de mooiste "zeven" aller tijden.

745i met 4,4-liter V8

De E65 is al op weg om een klassieker te worden; de eerste exemplaren worden in 2026 25 jaar oud. en het opmerkelijke is dat juist de auto's uit de eerste productiejaren, met de minst geliefde designelementen, nu erg gewild zijn. De hier gepresenteerde 745i komt uit het eerste productiejaar. Aanvankelijk bood BMW zijn toenmalige vlaggenschip alleen aan als 735i of 745i, beide varianten met de N62 V8 met verschillende vermogensniveaus en cilinderinhoud. In de 745i genereert de 4,4-liter V8 333 pk. en 450 Nm, wat dankzij de automatische zesversnellingsbak voldoende is voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Maar de E65 is veel beter geschikt voor comfortabel 'cruisen' dan voor snel rijden. Juist met dit in gedachten werd onze "zeven" besteld met vele extra's, bovenop de toch al rijke standaarduitrusting. We noemen er maar een paar: comfortabele stoelen met massagefunctie voor de bestuurder en voorpassagier, verwarmd stuurwiel, Logic 7 audiosysteem, schuifdak, bi-xenon koplampen met adaptieve bochtenverlichting, navigatie, lederen bekleding, parkeersensoren voor en achter, alarmsysteem en 20 inch Individual velgen (Styling 149). Daarmee is de basisprijs van de auto als nieuw exemplaar gestegen van 142 naar ruim 170 duizend. leven.

Serie 7 voor 20 duizend

Bijna 24 jaar en 145.000 kilometer later kost de luxe limousine nog maar 9.991 euro (ca. 20.000 leva), wat ongeveer overeenkomt met de marktwaarde. Er is één klein nadeel: de dealer verkoopt de betreffende 745i namens de klant, waardoor deze is vrijgesteld van alle garantieclaims. De E65 heeft echter nog een TÜV die een jaar geldig is. Natuurlijk zijn er ook goedkopere tweedehands E65's, maar wees voorzichtig! Hier is het gezegde "goedkoop is duurkoop" absoluut van toepassing!

Conclusie

Ik vind de BMW 7 Serie E65 leuk. Natuurlijk is het niet zo elegant als zijn voorganger, maar het ooit 'vrije' ontwerp heeft zich in de loop der tijd weten te vestigen. Er zijn nog steeds goed onderhouden exemplaren te vinden voor een redelijke prijs, maar intacte auto's zullen zeker niet goedkoper zijn.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Deze limousine polariseert de meningen: sommigen vinden het geweldig, anderen haten het

Zo’n auto – in de uitvoering 745i – is te koop aangeboden door de autodealer met de luidruchtige naam LA Car Club in de Duitse stad Wiesbaden