Ondanks elektrificatie: Mercedes keert terug naar V8- en V12-motoren

Terwijl andere fabrikanten de klassieke verbrandingsmotor al aan het begraven zijn, zet Mercedes in op zijn terugkeer alternator valeo pret.

Ondanks elektrificatie: Mercedes keert terug naar V8- en V12-motoren

Terug naar de toekomst: Mercedes blijft trouw aan de verbrandingsmotor! Terwijl veel fabrikanten de verbrandingsmotor begraven, kiest Mercedes voor de tegenovergestelde strategie: de V8- en V12-motoren blijven een integraal onderdeel van het modellengamma – en worden zelfs verbeterd!

Tijdens de laatste jaarlijkse persconferentie maakte de fabrikant uit Stuttgart onder het motto "Mastering the Transformation" bekend dat het in de veranderende autowereld zou werken aan zuinigere, snellere en krachtigere verbrandingsmotoren - en dat het niet zou inzetten op een volledig elektrische toekomst.

Vooral fans van de twaalfcilindermotor kunnen hun hart ophalen: de legendarische 6-liter biturbo V12 blijft in het aanbod van het merk. Hoewel alleen in geselecteerde markten, zal het majestueus blijven brullen in de luxueuze Mercedes-Maybach S 680 of de gepantserde S-Klasse Guard – zelfs in een tijd waarin het hoofddoel is om CO₂ te verminderen.

De 12 cilinders: het laatste bastion van Mercedes

Hoewel BMW de 12-cilinder al lang geleden heeft laten vallen (de gelimiteerde editie M760i, die alleen bestemd was voor de VS, werd in 2022 stopgezet) en Audi in 2017 afscheid nam van de W12 in de A8, is Mercedes nog steeds de enige Duitse premiumfabrikant die de V12-legende in stand houdt. En dat niet alleen: de 12-cilindermotor uit Affalterbach wordt ook in de toekomst geleverd aan de Italiaanse hypercarspecialist Pagani – voor de nieuwe supercar Utopia.

AMG lanceert nieuwe V8

Maar de mensen uit Stuttgart vertrouwen niet alleen op successen uit het verleden: de V8 wordt gemoderniseerd. En AMG werkt al aan een geheel nieuwe 8-cilindermotor met elektrische ondersteuning voor toekomstige modellen die gebruik zullen maken van het nieuwe AMG.EA-platform. Deze unit moet niet alleen krachtig zijn, maar ook voldoen aan de toekomstige Euro 7-norm.

De inline "zes" blijft - 4-cilinder met een 48-volt "mild hybride" systeem

Hoewel er nog geen officiële uitspraken zijn gedaan over de toekomst van de zes-in-lijn motor, zijn er aanwijzingen dat deze eenheid behouden zal blijven. Tegelijkertijd maakte Mercedes bekend dat het een nieuwe 1,5-liter viercilindermotor zal introduceren, onderdeel van een 48-volt 'mild hybride'-systeem.

De kleine, krachtige motor beleeft binnenkort zijn première in de nieuwe CLA – in combinatie met een 8-traps transmissie met dubbele koppeling. De aandrijving werd in Stuttgart ontwikkeld, samen met een partner uit China.

Eén ding is zeker: de grote elektrificatieplannen blijven voorlopig in de ijskast. Terwijl andere fabrikanten nog steeds volledig op elektrische aandrijvingen vertrouwen, verwacht het bedrijf uit Stuttgart dat dit in 2027 het geval zal zijn. 70 procent van de klanten kiest nog steeds voor modellen met verbrandingsmotoren en 48-volttechnologie. Tegen die tijd zullen elektrische voertuigen en plug-inhybrides nog maar zo'n 30 procent van de verkopen uitmaken.

Het bedrijf uit Stuttgart wilde oorspronkelijk vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto's verkopen. verder – "waar de markt het toelaat". Maar gezien de huidige vraag is dat plan (voorlopig althans) verleden tijd.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Terug naar de toekomst: Mercedes blijft trouw aan de verbrandingsmotor! Terwijl veel fabrikanten de verbrandingsmotor begraven, kiest Mercedes voor de tegenovergestelde strategie: de V8- en V12-motoren blijven een integraal onderdeel van het modellengamma – en worden zelfs verbeterd!

Tijdens de laatste jaarlijkse persconferentie maakte de fabrikant uit Stuttgart onder het motto "Mastering the Transformation" bekend dat het in de veranderende autowereld zou werken aan zuinigere, snellere en krachtigere verbrandingsmotoren - en dat het niet zou inzetten op een volledig elektrische toekomst