Dacia 1300: Das Auto, Prototyp des Debütanten Renaulta 12
De eerste Dacia 1300 werd geproduceerd op 23 augustus 1969 en de laatste, nummer 1.959.730, rolde op 21 juli 2004 van de band, slechts één maand voor zijn 35-jarig jubileum prag van wezel pret stanga si dreapta.

Halverwege de jaren zestig werd in opdracht van de Roemeense regering besloten om een westerse personenauto onder licentie te produceren. De belangrijkste vereisten zijn dat de auto relatief goedkoop moet zijn, groot genoeg voor een gezin en dat de motor een cilinderinhoud heeft van maximaal 1,3 liter. Er kwamen biedingen van verschillende bedrijven, maar de beste bleek die voor de productie van de Renault 12 te zijn.
Ter voorbereiding op het nieuwe model, dat zich destijds nog in de prototypefase bevond, produceerde de Roemeense fabriek tijdelijk de Renault 8, onder de naam Dacia 1100. Het is interessant om op te merken dat de wereldpremière van de Renault 12 en zijn Roemeense tegenhanger vrijwel gelijktijdig plaatsvond, wat misschien wel het enige geval is in de geschiedenis van de Oost-Europese auto-industrie. Het eerste prototype van de Dacia 1300, die geheel uit Franse onderdelen was samengesteld, liep op 23 augustus 1969 mee in de parade voor de Roemeense nationale feestdag. Dat was maar liefst negen dagen vóór de officiële presentatie van de Renault 12.
De Dacia 1300 was voor zijn tijd een zeer moderne auto die veel comfort, veiligheid, goede dynamiek en betrouwbaarheid bood. Eigenschappen die destijds, naar Oost-Europese maatstaven, op een zeer hoog niveau lagen.
De luxe versie, de 1301, ging in 1970 in productie, de 1300 Break stationwagen debuteerde in 1973 en 1975. Ook de Dacia 1302 pick-uptruck werd geïntroduceerd.
Nadat de samenwerking met Renault in 1978 werd beëindigd, presenteerde Dacia de eerste herziene versie van de 1300. In 1982 werd de numerieke index veranderd naar 1310, en later volgden 1210, 1410 en verschillende andere variaties. In 1983 werd het gehele gamma vernieuwd en in datzelfde jaar begon de serieproductie van de 1410 Sport-uitvoering, die twee deuren en een lager dak had.
In de loop van zijn lange geschiedenis heeft het model talrijke facelifts ondergaan, zonder dat de basisstructuur en het ontwerp van de carrosserie veranderd zijn. Hoewel de dynamiek en het brandstofverbruik geleidelijk verbeteren, is de kwaliteit nog niet altijd optimaal, vooral omdat de import van bouwpakketten uit Frankrijk is stopgezet. Hoewel de auto ook na 2000 nog werd geproduceerd, werd hij nooit geleverd met airconditioning, airbags en een antiblokkeersysteem.
Het grootste deel van de productie was bestemd voor de binnenlandse markt en de Oostbloklanden. Daarnaast werd de Dacia 1300 ook geëxporteerd naar onder andere Zuid-Amerika, Canada, China en Noord-Korea, en daarnaast naar het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Nederland.
De laatste modernisering vond plaats in 1998, waarbij een brandstofinjectiesysteem en een katalysator werden geïnstalleerd die voldeden aan de Euro 2-emissienormen.
Ondanks alle tekortkomingen zag Dacia tot aan de laatste dag van de productie goede verkoopcijfers. In 2004 werden de sedan en de stationwagen verkocht voor een bijna symbolische prijs van respectievelijk 4.100 en 4.250 euro.
- 2025-04-18 - Megoldottak en elektrische vejledinde acumulando i sin helet
- 2025-04-17 - ADAC: Das Elektronik-Automobil is nieuw, Mint hat een nieuwe Auto-geprüft
- 2025-04-16 - Het model van Audi is van de A6.
- 2025-04-15 - Als u een Lego-model gebruikt, is het een echte Herausdorff
- 2025-04-14 - Nieuwe Motorräder 2025: Moto Guzzi V7 Sport
- 2025-04-13 - Mise à jour du Motorradjahr 2025: Triumph Tiger 660
- 2025-04-12 - Variante Volkswagen Passat: 50 veilles, de olyan friss, mint falda (TESZT)
- 2025-04-11 - Elektriciteit voor auto: De Kia EV3 is een fantastische Flotte!
- 2025-04-10 - 83 Tage en Lende met de Lamborghini Countach-on
- 2025-04-09 - Passende Ford-model: Ford Kuga
