Europese auto-industrie tegen CO2-boetes
Ola Källenius wil zachtere regels voor klimaatbeschermin filtru ulei mann-filter pret.
Lossere milieumaatregelen en het opheffen van handelsbeperkingen: als voorzitter van de vakbond van autofabrikanten ACEA roept Mercedes-baas Ola Källenius de EU-leiders op tot meer flexibiliteit.
De auto-industrie is het hart van de Europese economie en heeft de steun van de hoogste politici van Europa nodig. De EU moet zich richten op Trump en China. Zo spreekt Ola Källenius, de nieuwe voorzitter van de Europese automobielfabrikantenvereniging ACEA, de Europese Commissie en het Europees Parlement toe. Zijn open brief aan het EU-leiderschap is hier te vinden.
De baas van Mercedes is een van de invloedrijkste personen in de auto-industrie in Europa en heeft redenen om ontevreden te zijn. Er waait momenteel een harde wind tegen de Europese auto-industrie: te midden van een verkoopcrisis, strengere milieumaatregelen, een toestroom van door de staat gesubsidieerde auto's uit China en de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump (die Europa ook met strafheffingen bedreigt) ). Dat wil zeggen dat de Europese auto-industrie in crisis verkeert. Källenius, geboren in Zweden en in het bezit van een Duits paspoort, neemt nu het voorzitterschap van ACEA over, de organisatie die opkomt voor de belangen van de Europese auto-industrie.
Källenius pleit voor flexibelere EU-regels
In zijn oproep aan vooraanstaande Europese politici is hij meer dan duidelijk: tijdens het transformatieproces moeten de Europese Commissie en het Europees Parlement de juiste randvoorwaarden creëren, zodat de auto-industrie kan herstellen. De sector vertegenwoordigt zeven procent van de economie, biedt werk aan ruim 13 miljoen mensen en genereert ruim € 390 miljard aan belastinginkomsten. De automobielindustrie is van cruciaal belang voor welvaart, innovatie en toekomstperspectieven, schrijft Källenius in een open brief, omdat: “De Europese economie en onze industrie staan op een kruispunt: nu is het tijd om het juiste kader te creëren om nieuwe hoofdstukken van een succesverhaal te schrijven . Concreet: de Europese auto-industrie is tijdens het transformatieproces afhankelijk van politieke steun van de EU.
Kwijtschelding van boetes voor CO₂-overtredingen van het wagenpark
Daarom pleit Källenius voor een afwijking van het eerdere EU-plan voor vlootregels op basis van CO2-uitstoot. Overtreding daarvan zou leiden tot hoge boetes voor autofabrikanten. “We hebben een realistisch pad nodig om de Europese auto-industrie te decarboniseren – een pad dat door de markt wordt aangestuurd en niet bestraffend is.” De regels moeten het kader bieden voor economische groei en een beter concurrentievermogen, maar dit niet beperken. De EU moet daarom flexibeler omgaan met de Green Deal. Boetes voor het overtreden van CO2-limieten zouden, om het zo maar te zeggen, geld verbranden voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en investeringen ontmoedigen – vooral in de ‘kritieke fase van de transformatie’. Kelenius deed geen uitspraken over het einde van verbrandingsmotoren in 2035, maar hij pleitte wel voor een flexibelere aanpak. De nieuwe Europees Commissaris voor Klimaatactie, Wopke Hoekstra, sprak zich onlangs uit voor het behoud van de plannen.
De transformatiesnelheid is te hoog.
Bij de overgang naar elektrisch vervoer wordt het tempo bepaald door autokopers en marktomstandigheden, niet door de EU. Dat wil zeggen dat een systeem van prikkels geschikter zou zijn om emissievrije mobiliteit te bevorderen. Dit kunnen financiële of niet-financiële prikkels zijn. Hierdoor kan de markt zelf verandering teweegbrengen.
Decarbonisatie, bevordering van hernieuwbare energie en de prijs van CO₂-uitstoot
Over het succes van decarbonisatie schrijft Källenius: “De focus ligt op de goede beschikbaarheid van betaalbare energie.” Dit zou een positieve impact hebben op de autoproductie in Europa. De regels voor CO₂-emissieheffingen, die slechts tot 2026 gelden, zouden op termijn bindend moeten worden, zodat de auto-industrie zich eraan kan aanpassen.
De huidige voorspellingen zijn achterhaald: weinigen hadden de huidige geopolitieke en economische omstandigheden kunnen voorspellen. Daarom zullen de politieke regels in Europa moeten worden aangepast aan de realiteit. Dat geldt niet alleen voor de CO2-uitstootregels voor personenauto's, maar ook voor die voor zware vrachtwagens.
Netwerken met belangrijke industriële sectoren
Källenius bekritiseert het tunneldenken van het industriebeleid: “We moeten energieleveranciers, netwerkaanbieders, telecommunicatie- en IT-bedrijven erbij betrekken, om er maar een paar te noemen.” Dit zou cruciaal zijn voor de uitbreiding van de infrastructuur voor het opladen en tanken van waterstof in de hele EU. Het zou ook belangrijk zijn om de belangrijkste grondstoffen veilig te stellen.
Betere handelsrelaties met de VS en China
Volgens de voorzitter van ACEA bestaat er momenteel het risico dat de EU, de VS en China politiek en commercieel uit elkaar groeien. Europa moet de juiste koers kiezen tussen samenwerking en confrontatie: "Wij Europeanen hebben de afgelopen decennia gewonnen door het openen van markten en vrijhandel." Europa zou veel verliezen als deze ontwikkeling nu zou worden teruggedraaid, dat wil zeggen dat markten zouden worden gesloten en handel zou worden beperkt. Niemand heeft baat bij protectionisme, schrijft Källenius, en het kan alleen gezien worden als een duidelijke oproep aan Donald Trump. Ook het geschil over de straftarieven van de EU op Chinese elektrische auto's baart de Mercedes-topman zorgen. Hij roept op tot een snelle en positieve oplossing van het geschil.
De EU moet nu ingrijpende hervormingen doorvoeren om de economie en de industrie klaar te maken voor de toekomst. ACEA en de automobielindustrie zijn er klaar voor om de transformatie actief vorm te geven en het concurrentievermogen van Europa te verbeteren.
- 2025-02-05 - Jimny met 5 deuren verovert een grotere markt
- 2025-02-04 - De nieuwe BMW M3 CS Touring: Met gezin en 550 pk op het circuit
- 2025-02-02 - Economie 2024: Markt vertraagt Bosch-groei
- 2025-02-01 - ABB neemt Sensorfact over en breidt daarmee zijn digitale energiemanagement uit
- 2025-01-31 - Tot 1995 werd Nissan in Griekenland geproduceerd.
- 2025-01-30 - Pannónia P12: de laatste Hongaarse motorfiets die 50 jaar geleden werd gebouwd
- 2025-01-29 - Kicsi agressief "vágó"
- 2025-01-28 - DS Automobiles: verfügbar nach 70 jaar
- 2025-01-28 - Automóviles DS: ongeveer 70 jaar
- 2025-01-27 - Was de Dauer Ihres Aufenthalts in Refugium PRUEBA EL MEJOR?