DS Automobiles: verfügbar nach 70 jaar

DS Automobiles beschikt over een voortreffelijk erfgoed, geïnspireerd op de DS die in 1955 werd geïntroduceerd. Dit iconische model is veel meer dan een aut pompa de apa airtex pret.

DS Automobiles: verfügbar nach 70 jaar

Gelanceerd in 1938. Onder leiding van Citroën-baas Pierre Boulanger en voortgezet door zijn opvolger Pierre Bercot in 1950, kwam het VGD-project ("Véhicule à Grande Diffusion" of "Mass-Produced Vehicle") 17 jaar later tot bloei met de lancering van de DS 19 in oktober 1955.

Bij het ontwerp en de ontwikkeling van de auto spelen drie mensen een sleutelrol:

DE AUTOSHOW VAN PARIJS 1955: HET DEBUUT VAN DE DS

Op 6 oktober 1955 De DS 19 maakt zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Onder het majestueuze gewelfde dak van het Grand Palais roept de onthulling van deze voorheen geheime auto zowel verbazing als bewondering op. De avantgardistische en toch elegante lijnen zetten meteen een nieuwe standaard. Bezoekers en journalisten zijn letterlijk gebiologeerd, en concurrenten kunnen het genie van de nieuwe auto alleen maar toejuichen. Volgens verslagen van toen waren er aan het eind van de dag 12.000 DS 19's verkocht, en toen de show tien dagen later sloot, waren er ongeveer 80.000 bestellingen geplaatst.

De productie van de DS begon op 7 oktober 1955. in de Quai de Javel-fabriek in Parijs (Frankrijk), een dag na zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Het uiterlijk van de eerste modellen was zo innovatief dat er vaak menigten bijeenkwamen om ze te bekijken. De baanbrekende technische en esthetische oplossingen van de auto wekken een onlesbare nieuwsgierigheid, aangezien de DS niet alleen een waar autosculptuur is, maar ook het toppunt van technologische prestaties vertegenwoordigt. De uitzonderlijke hydropneumatische vering zorgt bijvoorbeeld voor een ongekend niveau van stabiliteit en comfort. Een ander nieuw veiligheidskenmerk is het krachtige hydraulisch ondersteunde remsysteem met schijfremmen vooraan, waardoor de remafstand zo kort is dat zelfs ervaren bestuurders bij hun eerste DS-ervaring in verwarring raken.

Vanaf het allereerste begin heeft de DS 19 een uiterst internationale carrière achter de rug. De auto wordt sinds 1956 in Groot-Brittannië en België geassembleerd. en in Zuid-Afrika sinds 1959. Als symbool van Franse elegantie en avant-garde werd de auto door heel West-Europa geëxporteerd, naar bijna alle landen van het Gemenebest, waaronder Canada en Australië, en naar de VS, waar hij al snel een grote, loyale schare fans kreeg.

OVERWINNING IN MONTE CARLO: EEN FORMIDIMENTELE RACINGWAGEN

In januari 1956, drie maanden na zijn introductie, maakte de DS 19 zijn debuut in de meest prestigieuze rally. De auto behaalde de eerste plaats in zijn klasse en werd de eerste Franse auto en alle zes geregistreerde auto's reden de race uit. In 1959 de ploeg van Coltelloni-Alexandre-Desrosiers behaalde met ID 19 de eerste plaats in het algemeen klassement, en in de daaropvolgende jaren volgden een aantal indrukwekkende topprestaties. In 1966 de "21" versie van DS behaalt een tweede overwinning in Monaco met het Finse team Toivonen-Mikander. De DS is niet alleen een uitstekende auto voor lange afstanden, maar ook een opmerkelijke concurrent op het wereldtoneel!

In september 1962 De DS ondergaat zijn eerste facelift aan de voorkant. De grote ventilatieopeningen op het spatbord zijn verwijderd en vervangen door twee pijlvormige rubberen bumpers, en de onderste bumper is opnieuw ontworpen. Deze verbetering optimaliseert de aerodynamica van de auto verder, verlaagt het brandstofverbruik en verhoogt de maximumsnelheid tot 160 km/u.

In oktober 1965, een jaar na de lancering van de DS Pallas in 1964, werd een nieuwe DS geïntroduceerd met een krachtigere 2175cc-motor. cm, met een vermogen van 109 pk. en een maximale snelheid van 175 km/u! Behalve de DS 19 die sinds 1955 verkrijgbaar is. en is vernoemd naar zijn 1.911cc-motor. cm is het assortiment verrijkt met het model DS 21.

In 1967 De DS ondergaat een facelift die niet alleen het reeds universeel goedgekeurde ontwerp benadrukt, maar ook een nieuwe veiligheidsvoorziening omvat: de beroemde bochtenkoplampen, die nu standaard zijn op de topmodellen Prestige, Pallas en Cabriolet. Vanaf nu verlicht de DS de binnenkant van bochten voordat je ze zelfs maar ingaat!

Zowel op het scherm als op de weg maakt de DS snel indruk. De filmwereld kent hem hoofdrollen toe die nog steeds herinnerd worden. Van misdaadfilms tot komedies, net als de grote sterren schittert DS in alle genres. Hij is bijvoorbeeld te zien met Brigitte Bardot in The Parisian (1957), met Alain Delon in The Samurai (1967), met Jean-Paul Belmondo en Bourville in The Brain (1969), met Jean Gabin en Fernandel in That Tender Age (1964), en zelfs met Louis de Funes in Rabbi Jacob (1973). En hier symboliseert de DS elegantie, snelheid en kracht.

2014: LANCERING VAN HET MERK DS AUTOMOBILES

DS Automobiles, opgericht op 1 juni 2014 in Parijs, profileert zich als een merk op zich. Het doel is om de waarden van innovatie en onderscheid, geërfd van DS sinds 1955, te ontwikkelen en de Franse reiskunst te belichamen. In 2025 DS Automobiles biedt een wereldwijd en divers aanbod met de modellen DS 3, DS 4, DS 7 en N°8.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Gelanceerd in 1938

Bij het ontwerp en de ontwikkeling van de auto spelen drie mensen een sleutelrol: