Pirin-Fiat 850: zu Bolgár-Fiat-Története
De Fiat 850 is een van de meest typische en populaire Italiaanse auto's, geproduceerd tussen 1964 en 1973. Het is een evolutionair verbeterde en volledig vernieuwde opvolger van de onbetwiste wereldhit Fiat 600. De motor van de Fiat 850 is een verbeterde versie van de 600, waarbij de cilinderinhoud is vergroot tot 843 cc. Het model is leverbaar in twee uitvoeringen: Normale met 34 pk. en Speciale met 47 pk De topsnelheid van de basisversie bedraagt een acceptabele 128 km/u, in de speciale versie ligt deze 8 km/u hoger clapeta control admisie aer vemo pret.

Puur technisch gezien kent de auto geen bijzondere vernieuwingen ten opzichte van zijn voorganger, die tien jaar eerder op de markt kwam. De populariteit van de Fiat 850 is echter grotendeels te danken aan zijn aantrekkelijke uiterlijk met grote ronde koplampen en kleine ronde achterlichten, die via deze auto voor het eerst in het Fiat-gamma werden geïntroduceerd, en natuurlijk aan zijn relatief goede betrouwbaarheid en comfort voor dit type auto. Dankzij een aantal ingenieuze en onconventionele technische oplossingen biedt de passagiersruimte van deze compacte subcompacte auto ruim plaats aan vier passagiers en is alles aanwezig voor een comfortabele reis over langere afstanden. Het bescheiden instrumentarium op het dashboard is harmonieus en visueel toegankelijk gerangschikt. Het gehele interieur is bekleed met imitatieleer. Eigenaren van een Fiat 850 zijn het erover eens dat het verwarmings- en ventilatiesysteem van de auto, ondanks het eenvoudige ontwerp, perfect werkt en eenvoudig te onderhouden is.
Na de oorlog, en vooral sinds de jaren zestig, werden vrijwel alle Fiat-modellen in licentie in het buitenland geproduceerd. De 850 vormt hierop geen uitzondering en kent ook in het buitenland, waaronder bij ons, enkele succesvolle interpretaties. De Italianen veroveren al sinds het begin van de jaren zestig de Bulgaarse markt met aantrekkelijke aanbiedingen. Niet lang daarna werd hun volharding met succes bekroond. Op 3 maart 1967 werd in Turijn een contract getekend met Fiat voor de assemblage van de personenauto's Fiat 850 sedan, Fiat 850 coupé, Fiat 124 sedan en Fiat 124 stationwagen.
De eerste 18 Fiat 850's arriveerden op 10 mei 1967 bij de Balkan Automobile Plant. Kort na de start van de assemblage werd besloten om de in Lovech geassembleerde Italiaanse auto's de handelsnaam "Pirin" te geven. Deze merknaam is overal in de fabrieksdocumenten en reclamematerialen terug te vinden, maar de opschriften van het bedrijf op de carrosserie bleven ongewijzigd.
De eerste Fiat 850 werd op 27 juni 1967 en 2 april 1968 geassembleerd in de Balkan Aircraft Factory. De assemblage begint volgens de norm 2A (met een hogere mate van demontage en complexere bewerkingen, zoals lassen en verven).
Het vijfjarig contract met Fiat werd niet verlengd en de laatste geassembleerde auto die in september 1971 van de assemblagelijn van de Lovech-fabriek rolde, was de Fiat 850.
Een zekere troost voor liefhebbers van de autogeschiedenis in ons land zijn de bewaarde en gerestaureerde authentieke vertegenwoordigers van het merk Pirin-Fiat. Daaronder bevindt zich de auto die op de foto's staat.
- 2025-04-21 - Fiat Cronos – alles op ijs
- 2025-04-19 - Dacia 1300: Das Auto, Prototyp des Debütanten Renaulta 12
- 2025-04-18 - Megoldottak en elektrische vejledinde acumulando i sin helet
- 2025-04-17 - ADAC: Das Elektronik-Automobil is nieuw, Mint hat een nieuwe Auto-geprüft
- 2025-04-16 - Het model van Audi is van de A6.
- 2025-04-15 - Als u een Lego-model gebruikt, is het een echte Herausdorff
- 2025-04-14 - Nieuwe Motorräder 2025: Moto Guzzi V7 Sport
- 2025-04-13 - Mise à jour du Motorradjahr 2025: Triumph Tiger 660
- 2025-04-12 - Variante Volkswagen Passat: 50 veilles, de olyan friss, mint falda (TESZT)
- 2025-04-11 - Elektriciteit voor auto: De Kia EV3 is een fantastische Flotte!
