Verteidiger Octa 635 lóerőkal: izı terepjáró (TESZT)
In zijn versie is Octa Defender een combinatie van een raceauto en een avontuurlijke SU pompa de apa airtex pret.
In zijn eerste leven was hij een avonturier, een werkdier en vooral een statussymbool. Want al meer dan 60 jaar heeft de Land Rover Defender geen noemenswaardige veranderingen ondergaan - en is hij een icoon geworden. Maar uiteindelijk waren er bijna geen meraclies meer die de held van de modder wilden kopen.
Maar daarna vond hij zichzelf opnieuw uit en werd, zonder het origineel te bedriegen, een designauto die geschikt bleek voor een breder publiek. En deze stap bleek succesvol: hoewel de prijzen van het model meer dan verdubbelden, steeg de verkoop enorm - en dit gebeurde na de generatiewisseling bijna vijf jaar geleden.
Om ervoor te zorgen dat de conversies ook in de toekomst hoog blijven, voegt Land Rover de Octa-versie toe aan het assortiment. Het is vernoemd naar de octaëder – de kristalvorm van diamant, het hardste materiaal in de natuur. De Britten zijn er trots op dat ze, met het oog op de nieuwe modificatie, niet alleen de sterkste Defender sinds de première in 1948 presenteren, maar ook het meest capabele model uit de geschiedenis. En gezien het verleden van Defender betekent dat veel.
Defender Octa met een 4,4 liter motor van BMW
Om dit te bereiken hebben de Britten in drie richtingen wijzigingen aangebracht: in de eerste plaats natuurlijk op de rit. Terwijl het tot nu toe de V8 is met zijn "slechts" 500 pk. was de "kers op de taart", nu mobiliseert de Octa 635. En aangezien de "acht" van de Britten niet aan de eisen van de Euro 7-norm kan voldoen, wordt de 5-liter motor vervangen door een 4,4-liter exemplaar van BMW (zoals Range Rover al lang gebruikt).
De hydraulische vering van de Range Rover Sport, die razendsnel reageert, moet kantelen, slingeren en stampen voorkomen – en zorgen voor een betere wegligging van de auto op en naast de weg in combinatie met de grotere spoorbreedte, een grotere bodemvrijheid van bijna vier centimeter en een betere aanvalshoeken.
En laten we niet vergeten: het ziet er allemaal geweldig uit: met in totaal zeven centimeter spatbordverbreding is de houding van de Defender nog indrukwekkender. Dankzij de opschriften en decoratieve inzetstukken van koolstof kan deze off-roader aantrekkelijker blijken te zijn dan een aantal sportwagens.
Het vrij eenvoudig ogende diamant-in-een-ring-symbool dat Land Rover koos voor het Octa-logo verbergt iets mystieks van binnen: het doet meer denken aan een groep schurken die Bond aanvallen dan aan een geometrische truc. Het is gewoon jammer dat de motor zo stil is - en zelfs in de Octa-modus onthult hij akoestisch niet de brute kracht die onder de motorkap schuilgaat. Zelfs de nieuwe stoelen die trillen van het geluid kunnen dit niet goedmaken.
Maar je voelt de motor: als je met zware wandelschoenen het gaspedaal op de grond duwt, mobiliseer je tot 800 Nm koppel en stormt de Defender als een neushoorn naar voren in de aanval. Het V8-model heeft 4 seconden nodig om het gevaarte van 0 naar 100 km/u te katapulteren, en pas bij 250 km/u wint het gezonde verstand van het ingenieursteam de overhand op de kracht van de aandrijving.
En terwijl je met de oude Defender soms op dubbele snelheid na enkele manoeuvres adembenemend kon zijn, houdt het nieuwe model indrukwekkend precies vast aan het ingestelde ideale traject: de besturing is "scherper", de ophanging is strakker en de auto valt zelfs zelfverzekerd aan. de scherpste bochten.
Het is natuurlijk indrukwekkend wat de Octa op asfalt kan. Maar bij AMG of M GmbH kunnen ze dezelfde oefeningen niet slechter aan. Maar in tegenstelling tot alle andere prestatie-SUV's (of liever SUV's) komt het uur van de Defender pas wanneer het asfalt ophoudt.
Een behendige ezel
In plaats van compromissen te sluiten op het gebied van moddergedrag, gaat ontwikkelingsmanager Matt Becker nog een stap verder: de offroad-prestaties van de Octa zijn zelfs verder verbeterd. Het voertuig wordt gekenmerkt door een grotere doorwaaddiepte vergeleken met de standaard Defender – en kan zwaardere hellingen beklimmen. Maar bovenal kan hij met zo'n indrukwekkende snelheid het grind of zand bestormen en met een achterkant die zo wendbaar is voor een auto met vierwielaandrijving dat je er geen woorden voor hebt.
En zelfs als hij grip verliest, wat soms wenselijk is, herkent de nieuwe vliegmodus de wielen die van de grond komen en past hij onmiddellijk de hydraulische vering aan voor een zachte landing. Dan voel je je een piloot op een bijzondere Dakar-etappe. Geen wonder dat de Britten de Octa officieel sturen om deel te nemen aan de meest prestigieuze woestijnrace in 2026.
Sneller en strakker op de weg, wilder off-road en nog aantrekkelijker op de boulevard: dit alles maakt de Octa niet alleen de krachtigste, maar ook de meest veelzijdige Defender aller tijden. De Britten willen er echter veel voor: bij een basisprijs van BGN 370.000 kost hij bijna BGN 120.000 meer dan de standaard 8-cilinderversie.
- 2025-01-21 - Als reactie op de Saab 98-Prototyp wordt de Fahrzeug gebruikt
- 2025-01-20 - Is de B8 GT een Alpina-model?
- 2025-01-19 - Aucune idee
- 2025-01-18 - Is het een VW T-Roc?
- 2025-01-17 - Viszakeittja: Fourgons en Volkswagen Bora in Los Angeles en Salonski Automobili
- 2025-01-16 - Lancer, Schneller, Neuwertiger Carrera GT
- 2025-01-15 - Überholung van BYD Toyota in Japan
- 2025-01-14 - De afstand tussen Szófia-Várna en Szófia-Várna bedraagt 70 km
- 2025-01-13 - BMW's iDrive-technologie (VIDEO)
- 2025-01-12 - MZ ETZ 125/150: Engelse Sotsa kétkerekű