Vor 40 Jahren kam ich zur Polizei-MZ ETZ-250F in Bulgarije
Hoewel VEB Motorradwerk Zschopau (beter bekend als MZ) in de jaren tachtig de grootste motorfietsfabrikant van Europa was, was dit op de Bulgaarse markt niet erg actief voelbaar. Gedurende deze periode werden de in ons land verkochte motorfietsen van het beroemde Oost-Duitse merk in beperkte hoeveelheden geleverd, en alleen de modellen met een 150cc-motor. Ongeveer 40 jaar geleden arriveerde hier echter een bijzondere MZ-serie, die zowel door zijn karakteristieke uiterlijk als door zijn specifieke doel direct indruk maakte op motorrijders. Dit zijn de MZ ETZ-250F-motorfietsen uitgerust voor verkeersleiding, waarvan de productie in Oost-Duitsland in 1981 begon.
De letter F die aan de standaardaanduiding is toegevoegd, staat voor Funk, dat wil zeggen "radio", wat suggereert dat het model is uitgerust met een radiostation. In tegenstelling tot de originele versie, waarvan het vermogen 15,5 kW bedroeg, werd het in dit geval met drie kW verminderd, omdat de omvangrijke kuip bij hoge snelheden stabiliteitsproblemen kon veroorzaken. Daarom is de maximumsnelheid van de ETZ 250F begrensd op 100 km/u, terwijl deze in de standaardversie 130 km/u bedraagt. De acceleratie van 0 naar 80 km/u duurt echter slechts 7,8 seconden.
Er is een U 600-radiosysteem geïnstalleerd, ondergebracht in een kast achter de enkele stoel, samen met het indicatielampje "BITTE FOLGEN" ("PLEASE FOLLOW"), en de karakteristiek gevormde antenne is aan de zijkant geplaatst. De bedieningselementen voor de verlichtings- en radiosystemen zijn op het dashboard gemonteerd en zorgen ervoor dat de bestuurder deze tijdens het rijden naadloos kan bedienen. De twee zijkoffers aan de achterkant van de machine worden gebruikt om extra uitrusting te vervoeren.
Naast een veiligheidsschild en kniekuip is de ETZ 250F met radio uitgeruste motorfiets uitgerust met twee blauwe zwaailichten en sirenes.
De motor is een tweetakt-eencilinder met een vermogen van 12,5 kW (17 pk) bij 5000 tpm. De versnellingsbak heeft vijf versnellingen, die met een pedaal worden ingeschakeld. De nominale spanning van de accu is 12 volt en de capaciteit is 9 Ah.
Het voorwiel is opgehangen aan een telescoopvork met hydraulische schokdemper en beschikt over een schijfrem. Het achterwiel staat op een balancer met hydraulische veerpoten.
De afmetingen zijn: lengte 2160 mm, hoogte tot bovenrand glas 1600 mm, speling 150 mm.
Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 4,5-5 l per 100 km. In de tank zit 17 liter brandstof, goed voor zo'n 360 kilometer. Het totaalgewicht van de motorfiets met alle accessoires bedraagt circa 160 kilogram.
Een interessant kenmerk van de speciale MZ-motorfietsen die aan ons zijn geleverd, is dat ze de groen-witte kleurcombinatie behouden die kenmerkend is voor de voertuigen van de Volkspolitie van de DDR.
- 2025-01-06 - Oltcit Club: România méltatlanul alulieertält autója
- 2025-01-05 - 50.000 kilometer na Nickerchen: in Baba-Benz-Rekord
- 2025-01-04 - Dat is zo, wie is het, een beetje bedienen, aber es is wie een Frugtbart
- 2025-01-04 - Van 4 tot 6 januari 2011 oorlog Hemus für die Premiere bij Mal ofiziels Entlassen nominiert
- 2025-01-03 - Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor
- 2025-01-01 - 80 Tage en maximale 25 Tage beim ersten Besuch Mazda RX-7
- 2024-12-31 - Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom
- 2024-12-30 - 35 Etiketten voor de Megacollier "Retro" van BAC
- 2024-12-29 - Seit 30 Jahren gibt es in Bulgarien een "Lada" met Beinen
- 2024-12-28 - 50 Jahre Volkswagen Polo