Honda Accord Coupé

In 1986, precies 10 jaar na de première van de eerste Accord, lanceerde Honda de derde generatie van dit legendarische model in Europa en Amerika. Deze had een veel aantrekkelijker design en een veel breder aanbod aan motoren, opties en uitrustingen. Daarmee wordt de nieuwe Accord een volwaardige sportwagen, die bovendien een stuk luxueuzer is geworden. Dat geldt eigenlijk voor het hele aanbod van het bedrijf, inclusief de compacte Civic piese etrier topran pret.

Honda Accord Coupé

De nieuwe Honda Accord werd op 4 juni 1985 op de Japanse markt geïntroduceerd en werd datzelfde jaar uitgeroepen tot "Auto van het Jaar" in Japan. De auto wordt aangeprezen als gloednieuw, wat in de meeste gevallen nooit helemaal waar is, maar hier is het 100% waar. Het enige raakvlak met de vorige generatie is de aanwezigheid van een dwars geplaatste 4-cilindermotor met voorwielaandrijving.

De gedurfde designstijl met een aflopende voorkant en koplampkappen, ontworpen door bedrijfsstylist Toshi Oshika in 1983, en de grotere afmetingen (basis, lengte en breedte) zorgen niet alleen voor een groter bruikbaar volume, maar geven de auto ook een geheel nieuw uiterlijk. Een klein nadeel is het iets hogere eigen gewicht.

Een interessant designkenmerk van de derde generatie Accord sedan is dat de versies waarbij de koplampen onder afdekkingen zitten en automatisch opengaan, alleen leverbaar zijn in Japan, de VS, Canada en Australië, terwijl in Europa en andere markten de koplampen standaard zijn. Bij Aerodeck-, hatchback- en coupécarrosserieën zijn de koplampen afgedekt.

De cilinderinhoud is vergroot van 1,8 naar 2,0 liter, waarbij de Lxi-versie is uitgerust met een elektronisch injectiesysteem "Programmed Fuel Injection", waardoor het vermogen 110 pk bereikt. – een absolute topprestatie voor het merk in die jaren. Bij de overige uitvoeringen, die zijn uitgerust met een tweekamercarburateur, bedraagt het vermogen 98 pk.

Een zeker ongemak voor eigenaren van de tweeliterversie van de Accord in Japan is dat de auto volgens de lokale wetgeving in de luxeklasse valt en deze cilinderinhoud hen opzadelt met een aanzienlijk hogere jaarlijkse wegenbelasting.

De ophanging aan de achterzijde heeft net als de voorzijde dubbele draagarmen. Deze zijn weliswaar duurder (vergeleken met concurrerende auto's, waar het om een MacPherson-type gaat), maar bieden toch meer stabiliteit en een sportiever rijgevoel.

De remmen zijn voor het grootste deel schijfremmen op alle vier de wielen, maar er is ook een versie waarbij de achterremmen trommelremmen zijn met een grotere diameter.

Beide motortypes worden geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar een automatische vierversnellingsbak is optioneel verkrijgbaar. Andere technische vernieuwingen zijn de automatische antenne en de elektrisch verstelbare spiegels op de LX en Lxi. De LXi is bovendien verkrijgbaar met een automatisch openend glazen schuifdak, dat niet beschikbaar is op de andere modellen.

In 1987, toen de auto die u op de foto's ziet, werd geproduceerd, werden er enkele kleine verbeteringen doorgevoerd in de Accord-reeks, waaronder de introductie van een nieuw type veiligheidsgordel, die voldeed aan de nieuwe federale regelgeving in de VS. Als de deur gesloten wordt, worden de gordels automatisch gespannen en nemen ze de juiste positie in, en als de deur geopend wordt, worden ze losgelaten. Vanaf datzelfde jaar is het model ook leverbaar met een nieuw kleurenpalet en centrale deurvergrendeling. De aangeboden interieuroplossingen variëren van de meest eenvoudige, Spartaanse inrichting tot zeer luxueuze uitvoeringen met een volledig pakket aan extra's, zoals verwarmde spiegels, een digitaal display, een glazen schuifdak, cruise control en airconditioning. Sommige modellen voor Noord-Europa kunnen worden besteld met verwarmde voorstoelen en koplampwissers.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De nieuwe Honda Accord werd op 4 juni 1985 op de Japanse markt geïntroduceerd en werd datzelfde jaar uitgeroepen tot "Auto van het Jaar" in Japan

De gedurfde designstijl met een aflopende voorkant en koplampkappen, ontworpen door bedrijfsstylist Toshi Oshika in 1983, en de grotere afmetingen (basis, lengte en breedte) zorgen niet alleen voor een groter bruikbaar volume, maar geven de auto ook een geheel nieuw uiterlijk