MZ ETZ 125/150: Engelse Sotsa kétkerekű
In 1985 begon de motorfietsfabriek van Chopau met de serieproductie van de nieuwe MZ125/150-modellen, die ook de laatste modellen waren vóór de hereniging van Oost- en West-Duitsland termostat behr pret auto.
De eerste MZ 125/150-motorfietsen debuteerden in 1962 en maakten in de loop van de tijd een dynamische technische evolutie door. In 1964 verschenen brede cilindervinnen en een carburateur-ontluchtingsapparaat, in 1969 werd het maximale vermogen verhoogd tot 7,35 kW voor de 125cc-versies en 8,45 kW voor de 150cc, en de eerste telescopische vork. In 1973 werd een nieuw type motorfiets met een telescopische vork geïntroduceerd en in 1977 werd het vorkmechanisme met krukmotor verbeterd met een benzine/olie-mengselverhouding van 50:1. De stilistische veranderingen geven ook elke volgende generatie MZ een onderscheidende en gedenkwaardige uitstraling.
De nieuwe MZ ETZ, precies 40 jaar geleden gelanceerd, onderscheidt zich door talrijke technologische en structurele upgrades, maar het aantrekkelijke ontwerp, dat volledig vergelijkbaar is met westerse concurrenten, maakt een bijzondere indruk. Het frame is gemaakt met geautomatiseerd en gemechaniseerd lassen. Door hem met 60 mm in te korten en 16-inch achterbanden te introduceren, is de wielbasis van de kleinere modellen met 90 mm verkort ten opzichte van de 250cc, en de totale lengte met 200 mm. De technologische gelijkenis binnen de kleine en grote MZ maakt een rationeel gebruik van de beschikbare productiefaciliteiten mogelijk. Vergeleken met het tot nu toe gebruikte geperste frame is de stabiliteit van de constructie met 100% toegenomen. De gehele voorkant, inclusief de telescopische vork, het stuur, het beslag en de spatborden zijn identiek aan die van de MZ 250, maar de 125/150 modellen zien ook aanvullende verbeteringen zoals een ronde spiegel, een combinatieschakelaar voor dim- en grootlicht, een claxon, lichtclaxon en richtingaanwijzers, instrumentenpaneel met toerenteller, snelheidsmeter en contactschakelaar.
De voorste schijfrem is afkomstig van de MZ 250, terwijl de achterste een trommel met een diameter van 150 mm is met externe plaatsing van de aandrijfhendel. Gewalste stalen ringen zijn vervangen door gietijzeren ringen, wat de operationele eigenschappen en duurzaamheid vergroot.
Speciaal voor de 125/150-modellen ontwikkelt de fabriek in Heidenau nieuwe achterbanden in de maten 3,25-16 en een nieuw loopvlak. De aandrijfketting is verlengd van 6,4 naar 7,75 mm en ondergebracht in een beschermbuis.
De motorkap is aangepast om plaats te bieden aan de nieuwe versnellingsbak met 5 versnellingen. Het koppelingsmechanisme is ontworpen om verkeerde koppeling te voorkomen tijdens het vergrendelen van het ingeschakelde tandwiel. De cilindervoeringen zijn gewijzigd en bijna rechthoekig van vorm en het aantal ribben is vergroot van 9 naar 11. De zuiger heeft twee zuigerveren en is met 5,5 mm verlengd. De toerenteller wordt rechtstreeks door de krukas aangedreven. De koppeling bestaat uit meerdere schijven met een uitdrukveer, wat een goede werking garandeert en de benodigde handkracht vermindert.
Dit is het laatste model MZ-motorfietsen dat binnen de DDR is geproduceerd. In 1991 werd de onderneming geprivatiseerd en van 1992 tot 1999 werden alle nieuwe modellen gelanceerd onder de handelsnaam MuZ (van Motorrad und Zweiradwerk - "motorfiets- en tweewielige transportfabriek"). In 1999 werd het merk MZ gerestaureerd.
- 2025-01-17 - Viszakeittja: Fourgons en Volkswagen Bora in Los Angeles en Salonski Automobili
- 2025-01-16 - Lancer, Schneller, Neuwertiger Carrera GT
- 2025-01-15 - Überholung van BYD Toyota in Japan
- 2025-01-14 - De afstand tussen Szófia-Várna en Szófia-Várna bedraagt 70 km
- 2025-01-13 - BMW's iDrive-technologie (VIDEO)
- 2025-01-11 - Het is een Alfa Romeo Modell 2025. Godine.
- 2025-01-10 - Zelfs vóór 2024 zal Volvo Cars een nieuw wereldwijd verkooprecord vestigen
- 2025-01-09 - Ilja Csubrikov werd 90 jaar oud. Ergebnis: Legendares Ergebnis
- 2025-01-08 - Osram Night Breaker LED: Arbeitsbeleuchtung ohne Reflexion
- 2025-01-07 - Škoda 105/120/130 Serie M: Legende, met Heckmotor