Oltcit Club: România méltatlanul alulieertält autója

Ondanks dat hij zwaar bekritiseerd wordt (onder meer door enkele Oost-Europese experts), is de Oltcit Club een zeer actuele en interessante auto. Hij debuteerde in 1981, slechts drie jaar na zijn Franse voorganger, de Citroën Visa, en was voor die tijd vrijwel ongeëvenaard in het beperkte assortiment dat op de Oost-Europese markten verkrijgbaar was. Als we het relatief archaïsche motorconcept, dat overeenkomt met dat van de Citroën 2CV, en de onbevredigende bouwkwaliteit buiten beschouwing laten, trekt de compacte Roemeense auto de aandacht met zijn moderne uiterlijk en modern vormgegeven interieur disc frana ferodo pret fata si spate.

Oltcit Club: România méltatlanul alulieertält autója

Het nieuwe merk is een combinatie van de namen van de Roemeense regio Oltenia, waar de fabriek is gevestigd, en Citroën. Het ontwerp van het bedrijfsembleem volgt hetzelfde principe en is een combinatie van de letter O en een van de punthaken in het Citroën-embleem.

De naamloze vennootschap met deelname van de Roemeense staat en Citroën (met een aandelenbelang van 64% tot 36%) voor de productie van compacte personenauto's werd opgericht in 1977. De productiecapaciteit van de onderneming bedraagt 100.000 eenheden per jaar, waarvan een deel bestemd is voor export naar Frankrijk en andere landen van West-Europa, onder de handelsnaam Citroën Axel.

De Oltcit werd aanvankelijk aangeboden met luchtgekoelde 4-taktmotoren met carburateur en horizontaal tegenover elkaar liggende cilinders van aluminiumlegering. De kleinste is een tweecilinder met een werkvolume van 652 kubieke meter. cm en 34 pk, afkomstig van de 2CV-motor, maar vervolgens volledig gemoderniseerd, uitgerust met een nieuwe krukas, een efficiënter koelsysteem en een elektronisch contactloos ontstekingssysteem. Later kwam er ook een grotere 4-cilindermotor met een cilinderinhoud van 1129 cc beschikbaar. cm, met V-vormige kleppen (met 2 nokkenassen in de cilinderkoppen en elk aangedreven door 1 tandriem), met een Solex-carburateur met twee cilinders en een klassiek ontstekingssysteem met centrifugaal- en vacuümcorrector. Hij ontwikkelt een maximaal vermogen van 57,5 pk. bij 6250/min, en de compressieverhouding is 9 : 1. De vierversnellingsbak is overgenomen van de Citroën GS.

In een later stadium werd een 1300 cc motor geïntroduceerd, die gebruik maakte van de zuigergroep van de 2-cilinder en een vermogen bereikte tussen de 64 en 70 pk.

De productielijnen van Oltcit in Craiova zijn uitgerust met voor die tijd zeer moderne apparatuur en sommige activiteiten, zoals het lassen van de carrosserie, zijn volledig robotachtig en kunnen met een hoge productiviteit strikte naleving van de vastgestelde technologische regimes garanderen. Nadat ze zijn geverfd en behandeld met anticorrosiemiddelen, worden afzonderlijke elementen van de carrosserie, zoals spatborden en deuren, bedekt met transparante folie om ze tegen mogelijke krassen te beschermen. De remschijven op de achteras worden beschermd tegen oliën en mechanische schade door middel van technologische beschermingen, die pas worden verwijderd wanneer het remmechanisme definitief is geïnstalleerd. Het remsysteem wordt via een speciale installatie met vloeistof gevuld.

De ophanging is voor en achter torsieas, wat traditioneel Frans comfort garandeert, gecombineerd met voldoende duurzaamheid. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de auto zou worden geleverd met schijfremmen op alle wielen, maar in de RM-versie (van RoemeniëModificata) heeft hij schijfremmen vooraan van Dacia, en in de RT-configuratie (van Roemenië Totale) is de volledige remset van Dacia (schijfremmen). remmen voor en trommelremmen achter).

De voorruit is voorzien van één centraal geplaatste ruitenwisser die op twee verschillende snelheden en in pulsmodus kan werken. De achterruit is tevens voorzien van een wisser en een watersproeier. De buitenspiegel is verstelbaar vanuit het passagierscompartiment.

Omdat de auto twee deuren heeft, kunnen de voorstoelen worden losgemaakt en naar voren worden geschoven, en wordt hun terugkeer naar de startpositie verzorgd door een mechanisch "geheugen" -apparaat.

Het bagagevolume bedraagt ongeveer 310 kubieke meter. dm is erg goed voor een auto van deze klasse, en de kofferklep wordt opengehouden door twee gasveren.

Als gevolg van een aantal onvoorziene complicaties, voornamelijk van bureaucratische aard, werd de opening van de fabriek, die gepland was voor 1980, uitgesteld. De eerste voltooide auto werd gepresenteerd in oktober 1981, de eerste serieexemplaren rolden in oktober 1982 van de lopende band en de massaproductie begon pas in 1984, met relatief kleine oplages. In 1990 werd Oltcit volledig eigendom van de Roemeense staat en zette zijn activiteiten nog een aantal jaren voort.

Tegenwoordig is de fabriek in Craiova een assemblagedochter van Ford, waar de Kuga- en EcoSport-modellen worden geassembleerd.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het nieuwe merk is een combinatie van de namen van de Roemeense regio Oltenia, waar de fabriek is gevestigd, en Citroën

De naamloze vennootschap met deelname van de Roemeense staat en Citroën (met een aandelenbelang van 64% tot 36%) voor de productie van compacte personenauto's werd opgericht in 1977