U hebt 200.000 leva geïnvesteerd in deze exclusieve 6-liter W 126 AMG!
Deze Mercedes 500 SEL 5.0 AMG, codenaam Blueberry, is niet alleen uniek, maar ook een auto met historische betekenis voor het merk AMG. De unieke 500 SEL wordt binnenkort geveil compresor supraalimentare bts turbo pret.

Als onderdeel van Sealed Drop biedt het bekende veilinghuis RM Sothebys de Mercedes 500 SEL 5.0 AMG voor het eerst aan het grote publiek aan. Het moment was heel slim gekozen, want vooral in de VS was er euforie rond de zogenaamde De situatie vóór de fusie-AMG is momenteel heel serieus: de vroege AMG's zijn de afgelopen jaren een echte trekpleister geworden voor verzamelaars, die bereid zijn om recordbedragen te betalen. Het gaat hier echter niet om een ‘gewone’ AMG, maar om een auto met historische betekenis. Ontdek het hele verhaal over deze unieke machine!
De AMG was een kerstcadeau
Begin jaren tachtig onderhield AMG-medeoprichter Hans Werner Aufrecht een nauwe zakenrelatie met een zekere Richard Buxbaum. Buxbaum, oprichter van AMG North America, bezoekt Affalterbach vaak. Tijdens een van zijn ontmoetingen met Aufrecht vertelde hij dat er in de VS geen Mercedes 500 SEL in een interessantere kleur bestond.
Deze onvervulde wens was de vonk die het Blueberry-project deed ontbranden. In juli 1984 Aufrecht kocht een 500 SEL in het zeldzame Lapisblauw metallic (lakcode: DB 932 H) – met de bedoeling deze aan te passen voor zijn gewaardeerde zakenpartner Buxbaum – en hem de auto als kerstcadeau te sturen!
Omdat de extravagante W 126 een verrassing moest zijn, nam Aufrecht een ongebruikelijke stap: hij bood Buxbaum de standaard 500 SEL aan, die hij kocht bij de Karl Russ-dealer. Buxbaum ging akkoord en verwachtte dat de auto begin 1985 zou worden geleverd. – en dat betekent dat er niet veel tijd meer is om de limousine klaar te maken.
In de herfst van 1984. Het AMG-team gaat aan de slag en creëert het unieke stuk dat ze Blueberry noemen. Allereerst is het grijze suède interieur vervangen door een volledig lederen exemplaar, inclusief elektrisch verstelbare stoelen van SEC. Ook zijn er een 4-spaaks AMG-stuurwiel, nieuwe instrumenten en nieuwe decoratieve elementen geïnstalleerd. Het zebranohout wordt met de hand gebleekt en vervolgens grijs geverfd. Dit complexe proces wordt toegepast op alle onderdelen, zoals de middenconsole, de versnellingspook en de deurpanelen.
Aan de buitenkant zijn de aanpassingen nog omvangrijker. Naast de complete AMG-bodykit zijn ook de destijds karakteristieke en momenteel zeer gewilde 16 inch AMG Penta-velgen gemonteerd. De ster is in de kleur van de auto gespoten, net als alle chromen onderdelen. Zelfs het opschrift "500 SEL" was geschilderd.
Voltooiing in januari 1985
Maar optische afstemming alleen was niet voldoende. In Affalterbach worden bovendien een Bilstein-sportonderstel, een herzien sperdifferentieel en een compleet nieuwe generatie onder andere nieuwe spruitstukken en dubbele uitlaatpijpen gemonteerd. Kortom: de 500 SEL krijgt het complete pakket aan upgrades van AMG.
Uit een factuur blijkt dat Blueberry op 11 januari 1985 werd opgeleverd. Het oorspronkelijke doel om de AMG voor Kerstmis af te ronden en op te leveren, werd dus niet gehaald. Maar met enige vertraging, begin 1985. De mensen van Aufrecht faxen de factuur naar AMG North America. Er staat een briefje bij dat het een kerstcadeau is voor de familie Buxbaum, die overweldigd werd door de vrijgevigheid van de Duitsers.
In maart 1985 De unieke limousine arriveerde bij Buxbaums huis in de Verenigde Staten en werd de daaropvolgende 15 maanden gebruikt als bedrijfswagen, 'schoolbus' en snelle taxi. Gedurende deze tijd heeft de W 126 ijverig kilometers gemaakt – en na 15 maanden stond er op het dashboard al 15.365 mijl (gelijk aan 24.728 kilometer).
De familie Buxbaum zou waarschijnlijk nog een tijdje in hun AMG hebben gereden, maar dan wel in juni 1986. Miljardair Rick Cohen wendt zich tot de mensen bij AMG Noord-Amerika met een groot verzoek: zoek een S-Klasse in een speciale kleur voor hem. Omdat Blueberry de enige W 126 was met een aantrekkelijkere kleur, besloot Buxbaum, na overleg met zijn familie, afstand te doen van de auto.
Cohen gebruikte de SEL de daaropvolgende vijf jaar als dagelijkse auto en maakte er heel wat kilometers mee. Hij brengt de limousine naar Mercedes-specialist John Quay voor een onderhoudsbeurt. Toen in 1991 Cohen gaat op zoek naar een nieuwe auto, Quay besluit van de gelegenheid gebruik te maken – en een paar dagen later koopt hij de speciale 500 SEL 5.0 AMG.
Buxbaum mist de S echter – en na de wederverkoop vraagt hij Quay eenmaal per jaar om de auto terug te verkopen – maar zonder resultaat. De nieuwe eigenaar kent de auto en het unieke karakter ervan. Tussen 1991 en 2022 reed hij alleen in het weekend met de AMG. en in al die tijd heeft het slechts 19.000 kilometer afgelegd.
Hoge geschatte prijs
In oktober 2022 Buxbaum heeft de hoop al opgegeven dat hij zijn AMG ooit nog terugkrijgt, maar hij krijgt een verrassingstelefoontje van Quay, die hem de auto aanbiedt, maar wel onder de voorwaarde dat hij de auto in oude glorie herstelt. Buxbaum aanvaardde het aanbod dankbaar en ging meteen aan de slag.
Tegen 2024 De 500 SEL 5.0 AMG is gerestaureerd, waarbij kosten noch moeite zijn gespaard. Alleen al aan de apparatuur onder de motorkap werd meer dan $ 50.000 uitgegeven en nog eens $ 46.000 aan cosmetische reparaties. In totaal is er zo'n $ 120.000 geïnvesteerd in de unieke AMG-limousine, die momenteel slechts 183.938 kilometer (114.294 mijl) op de teller heeft staan.
Gezien de serieuze investering wordt de schatting op 150-200 duizend gesteld. De dollar die RM Sotheby's doneert, lijkt niet meer zo astronomisch. Zeker gezien de historische betekenis van dit unieke AMG-model.
- 2025-03-16 - Nikola Szolov scoorde zijn eerste punt dit seizoen in de Formule 3
- 2025-03-14 - Skoda heeft een preview van zijn zevenzits SUV uitgebracht
- 2025-03-13 - Toyota lanceert zes nieuwe elektrische auto's in Europa in één jaar
- 2025-03-12 - Mercedes C 63 AMG (2010): Tweedehands auto
- 2025-03-11 - Datsun 280Z: foto van een betaalbare GT
- 2025-03-10 - BMW 745i (E65): echte luxe voor 20.000 lewa?
- 2025-03-09 - Zal Toyota in 2025 een kleine Land Cruiser op de markt brengen?
- 2025-03-08 - BYD bouwt drones en hangars in zijn auto's
- 2025-03-07 - Barkas B1000: de eerste en enige
- 2025-03-06 - Formentor – een goede keuze
