Voor 50 jaar op Mercedes-Benz met 5 jaar Legende

In 1974 lanceerde Daimler-Benz voor het eerst het nieuwe, luxere model Mercedes-Benz 240D, uitgerust met een 5-cilinder dieselmotor. Op het eerste gezicht is deze beslissing verrassend, maar de redenen ervoor worden serieus beargumenteerd: de Mercedes-Benz 240D is een auto van een hogere klasse vergeleken met de 200 in de 220D, en om hem aan te drijven een motor met een vermogen van geen minder dan 80 pk. Aan de andere kant worden in de Mercedes-Benz 240 veel elementen van het 220 D-model gebruikt, en met name het frame, waardoor de lengte van de motor binnen vrij smalle grenzen beperkt is. Met deze parameters hebben de ontwerpers drie opties om de vereiste 80 pk te bereiken, en in de eerste daarvan kan de 4-cilindermotor van de Mercedes-Benz 220D worden uitgerust met een turbocompressor. Deze oplossing is de eenvoudigste en meest effectieve, maar met het beschikbare voorkamermengsysteem kan de turbocompressor de cilinders niet goed reinigen en is de wendbaarheid van de motor, vooral bij lage toerentallen, zeer slecht. De tweede mogelijkheid is om de cilinderinhoud van de motor te vergroten door de diameter van de cilinders te vergroten. Het houdt verband met het ongemak dat de eenwording tussen de 220 D-motor en het nieuwe model verloren gaat, wat zowel nadelig is voor de productie als voor het onderhoud van de auto. De derde mogelijkheid is om het aantal cilinders te vergroten naar 6, maar dan wordt de motor langer en is het noodzakelijk om een langer frame voor de auto te gebruiken Alternator Hella.

Voor 50 jaar op Mercedes-Benz met 5 jaar Legende

Dit leidde tot het idee om een 5-cilindermotor te creëren die niet alleen de benodigde 80 pk ontwikkelde, maar ook volledig verenigd was met de 4-cilinder en kort genoeg was om op het frame te passen.

Bij een normale 5-cilindermotor moet de krukas 5 armen hebben, die onderling een hoek van 72° maken en zich dus in 5 vlakken bevinden. De ontstekingsvolgorde ligt 144° uit elkaar, waardoor een betere slaguniformiteit wordt bereikt dan bij de 4-cilindermotor, waarbij de ontstekingen 180° uit elkaar plaatsvinden. De volgende ontstekingsvolgorde wordt geselecteerd: 1 – 2 – 4 – 5 – 3.

De grootste uitdaging voor de constructeurs heeft te maken met het goed balanceren van de motor. Uit de dynamiek van meercilindermotoren is bekend dat, terwijl bij de gewone zescilindermotor de traagheidskrachten van de eerste en tweede orde elkaar wederzijds in evenwicht houden, er in het geval van de viercilindermotor een wederzijds evenwicht is tussen de krachten van de eerste en de tweede orde. alleen de krachten van de eerste orde. Bij de 5-cilindermotor houden de krachten van de eerste en tweede orde elkaar onderling in evenwicht, maar de momenten van de tweede orde blijven uit balans, waardoor de werking van de motor gepaard gaat met schokken en trillingen. Deze tekortkoming is verholpen door contragewichten te plaatsen op de twee eindarmen en op de bijbehorende arm van de krukas. Dankzij de juiste keuze van de massa's en de plaatsing van de contragewichten loopt de nieuwe 5-cilinder dieselmotor soepel en rustig, bijna net zo goed als de 6-cilinder motoren.

Wat de overige designkenmerken betreft, is de nieuwe motor volledig identiek aan de viercilindermotor van de Mercedes-Benz 220D. De diameter van de cilinders is 87 mm en de slag van de zuiger is 92,4 mm. De brandstofpomp is eenvoudig, met een mechanische regelaar. Om de eerste start te vergemakkelijken, zijn er gloeibougies in de voorkamer geïnstalleerd.

Het maximale vermogen bedraagt 80 pk bij 4.000 tpm. Het brandstofverbruik varieert van 7 tot 11 liter per 100 km, afhankelijk van de rijsnelheid, en de maximale snelheid van de auto is 148 km per uur.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Dit leidde tot het idee om een 5-cilindermotor te creëren die niet alleen de benodigde 80 pk ontwikkelde, maar ook volledig verenigd was met de 4-cilinder en kort genoeg was om op het frame te passen

Bij een normale 5-cilindermotor moet de krukas 5 armen hebben, die onderling een hoek van 72° maken en zich dus in 5 vlakken bevinden