Voor 50 jaar op Mercedes-Benz met 5 jaar Legende
In 1974 lanceerde Daimler-Benz voor het eerst het nieuwe, luxere model Mercedes-Benz 240D, uitgerust met een 5-cilinder dieselmotor. Op het eerste gezicht is deze beslissing verrassend, maar de redenen ervoor worden serieus beargumenteerd: de Mercedes-Benz 240D is een auto van een hogere klasse vergeleken met de 200 in de 220D, en om hem aan te drijven een motor met een vermogen van geen minder dan 80 pk. Aan de andere kant worden in de Mercedes-Benz 240 veel elementen van het 220 D-model gebruikt, en met name het frame, waardoor de lengte van de motor binnen vrij smalle grenzen beperkt is. Met deze parameters hebben de ontwerpers drie opties om de vereiste 80 pk te bereiken, en in de eerste daarvan kan de 4-cilindermotor van de Mercedes-Benz 220D worden uitgerust met een turbocompressor. Deze oplossing is de eenvoudigste en meest effectieve, maar met het beschikbare voorkamermengsysteem kan de turbocompressor de cilinders niet goed reinigen en is de wendbaarheid van de motor, vooral bij lage toerentallen, zeer slecht. De tweede mogelijkheid is om de cilinderinhoud van de motor te vergroten door de diameter van de cilinders te vergroten. Het houdt verband met het ongemak dat de eenwording tussen de 220 D-motor en het nieuwe model verloren gaat, wat zowel nadelig is voor de productie als voor het onderhoud van de auto. De derde mogelijkheid is om het aantal cilinders te vergroten naar 6, maar dan wordt de motor langer en is het noodzakelijk om een langer frame voor de auto te gebruiken Alternator Hella.
Dit leidde tot het idee om een 5-cilindermotor te creëren die niet alleen de benodigde 80 pk ontwikkelde, maar ook volledig verenigd was met de 4-cilinder en kort genoeg was om op het frame te passen.
Bij een normale 5-cilindermotor moet de krukas 5 armen hebben, die onderling een hoek van 72° maken en zich dus in 5 vlakken bevinden. De ontstekingsvolgorde ligt 144° uit elkaar, waardoor een betere slaguniformiteit wordt bereikt dan bij de 4-cilindermotor, waarbij de ontstekingen 180° uit elkaar plaatsvinden. De volgende ontstekingsvolgorde wordt geselecteerd: 1 – 2 – 4 – 5 – 3.
De grootste uitdaging voor de constructeurs heeft te maken met het goed balanceren van de motor. Uit de dynamiek van meercilindermotoren is bekend dat, terwijl bij de gewone zescilindermotor de traagheidskrachten van de eerste en tweede orde elkaar wederzijds in evenwicht houden, er in het geval van de viercilindermotor een wederzijds evenwicht is tussen de krachten van de eerste en de tweede orde. alleen de krachten van de eerste orde. Bij de 5-cilindermotor houden de krachten van de eerste en tweede orde elkaar onderling in evenwicht, maar de momenten van de tweede orde blijven uit balans, waardoor de werking van de motor gepaard gaat met schokken en trillingen. Deze tekortkoming is verholpen door contragewichten te plaatsen op de twee eindarmen en op de bijbehorende arm van de krukas. Dankzij de juiste keuze van de massa's en de plaatsing van de contragewichten loopt de nieuwe 5-cilinder dieselmotor soepel en rustig, bijna net zo goed als de 6-cilinder motoren.
Wat de overige designkenmerken betreft, is de nieuwe motor volledig identiek aan de viercilindermotor van de Mercedes-Benz 220D. De diameter van de cilinders is 87 mm en de slag van de zuiger is 92,4 mm. De brandstofpomp is eenvoudig, met een mechanische regelaar. Om de eerste start te vergemakkelijken, zijn er gloeibougies in de voorkamer geïnstalleerd.
Het maximale vermogen bedraagt 80 pk bij 4.000 tpm. Het brandstofverbruik varieert van 7 tot 11 liter per 100 km, afhankelijk van de rijsnelheid, en de maximale snelheid van de auto is 148 km per uur.
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal en Carbon karosszériasötttel en Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Bij Volvo de actieve XC90 en de nieuwe motor
- 2024-11-19 - De Konzept van Toyota-Klasse-Offroad voor 2024 gaat naar de SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tøb – een Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Brugte combi Puntos fuertes y debiles: Seat León ST
- 2024-11-18 - De uw Ford Courier: ¡af űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Kombi voor Fiat Grande Panda: het is een pixel
- 2024-11-14 - 700 km gefahner Peugeot E-3008-hoz elektrisch
- 2024-11-14 - Peugeot verfüttüber een musterbeispiel en kühltechnik
- 2024-11-14 - Renault Master werd geproduceerd in 2025. Beschikbaar vanaf 2011
- 2024-11-14 - Viskeuze: een in Citroën en C4-Gyel bátorott er
- 2024-11-13 - Vissetekintő: pályamódósíszát az Opel Vectranál
- 2024-11-13 - Fourgon d'André modélisateur voor VW Tayron: Schwarz, Minze en Tiguan
- 2024-11-13 - Mercedes G 63 AMG V12: een legendarische "Würfel", in 5 stappen alt
- 2024-11-12 - E30 M3 en bi bio BMW
- 2024-11-12 - Alfa Romeo Alfetta GT 1.8: legendarisch sinds 50 jaar
- 2024-11-12 - ¡Jetzt "AUDI" met logo! Heeft u een negatieve Gyungonek gehad?
- 2024-11-11 - VW Multivan is een Californische dubbeldekker
- 2024-11-11 - Standaard: Jobb-Reparatur, nicht ?
- 2024-11-11 - In de nieuwe versie van de Porsche Macana
- 2024-11-07 - Onze BMW M2: M4 Motor van 460 Zoll heeft een lengte van 14,9 Zoll
- 2024-11-07 - ¿Euh 7-Euro-Mercado en Benzin?
- 2024-11-07 - Rückblick: Seat Altea: ¿en perfecto estado?
- 2024-11-06 - Citroën Zette de Tommeine Voorganger C5 Aircross vor
- 2024-11-06 - En Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Vindt u het leuk om een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motor te gebruiken?
- 2024-11-05 - En VW-Auto heeft geen alternatief meer
- 2024-11-05 - Nieuwe Audi A5: geschriebene Meistereleganz (VIDEO)
- 2024-11-04 - Mercedes CLA en Geely Kauffirma zijn niet meer een succes, een briv-brug
- 2024-11-04 - De meeste Abartha-Fahrer zijn niet meer geamuseerd
- 2024-11-01 - Het Volvo-Fördersystem – 2024 is de beste hersteller
- 2024-11-01 - Vooruitzichten: Ford Focus II – een radicale verandering in twintig jaar
- 2024-10-30 - Hyundai is een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel ab
- 2024-10-29 - Batterijen en apparaten met nieuwe elektronica voor Dodge Charger Daytona verkrijgbaar
- 2024-10-29 - Das Modell Škoda met Fabiát-rat zal nu in de nieuwe versie verschijnen
- 2024-10-28 - Renault presenteert op 10. Renault-Festival de CLIO-t en de ZOE-t
- 2024-10-28 - Een 5-Millioner-Auto-Toyota-Auto ist vom Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: ¡Olyan Aura op 40 Tagen!
- 2024-10-28 - Tiguan Bira Golf à Roues
- 2024-10-26 - Een reneszánsza een G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Y 5-Millioner-Auto-Toyota-Auto ist vom Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-26 - De beste Jeep voor Avenger 4xe is exclusief verkrijgbaar in The North Face Edition
- 2024-10-25 - Brugse luxelimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - Plus Petit M235 Gran Coupé door Neubau ersetzt.
- 2024-10-25 - Dus Nebel is met de Dacia Sandero verbunden
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld voor een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - Die Fahrt stopt bij 270 km/Tag, wanneer Sie Golfa R-hez erreicht heeft
- 2024-10-24 - Voor 10 autonome Tage 120.000 km relatief? ¡Volwaardig!
- 2024-10-23 - Hyundai heeft een enorm scherm
- 2024-10-23 - Antigua Plaza Alhambra (7N): Familienempfang Spanje
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: Ein Klassiker der Extraklasse: Erster Schritt
- 2024-10-22 - Brugse luxelimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia bracht officieel de grootste SUV op de markt
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijk met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km met een BMW of een M3-Mal: was Ihr ideaal? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Serie Negra: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser in het jaar 2024 staat voor de Tür
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen