ZIL-4104: Rolls-Royce met een gewicht van 3 tonnen en een hoge windsnelheid van 190 km/t

De luxe overheidslimousine ZIL 4104 die iets meer dan 45 jaar geleden werd geïntroduceerd, is, net als zijn voorganger ZIL 114, vormgegeven in een zeer steriele en conservatieve ontwerpstijl. Naast zijn eigen gewicht van 3335 kg onderscheidt hij zich door zijn indrukwekkende totale afmetingen: lengte 6339 mm, breedte 2086 mm en hoogte 1500 mm. De gebruikte motor is, net als in de vorige versies, een V8 met een werkvolume van 7695 kubieke meter. cm (cilinderdiameter 108 mm, zuigerslag 105 mm), waardoor het een van de grootste is in de productie van auto's (alleen Cadillac heeft een grotere motor van 7730 cc, waarvan het werkvolume vervolgens werd vergroot tot 8200 cc .cm). De compressieverhouding bedraagt 9,3:1 en het maximale vermogen bedraagt 316 pk. met bij 4600/min.

ZIL-4104: Rolls-Royce met een gewicht van 3 tonnen en een hoge windsnelheid van 190 km/t

De zuigers hebben een specifieke deflector aan de voorkant, ontworpen voor een betere werveling van het brandstofmengsel en een efficiënter verbrandingsproces. De cilinderkop en het cilinderblok zijn gegoten uit een aluminiumlegering, waarbij gietijzeren cilindervoeringen in het blok zijn gedrukt. De motor heeft twee bovenliggende nokkenassen die met een ketting vanaf de krukas worden aangedreven. De klepstoters zijn hydraulisch. Om de veiligheid te vergroten is er naast de elektrische hoofdinstallatie ook een noodinstallatie aanwezig. De maximale snelheid van de auto bereikt 190 km/u, de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 13 seconden en het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 22 liter per 100 km.

De transmissie van de ZIL 4104 bestaat uit een hydrotransformator, compleet met een planetaire versnellingsbak, van waaruit het koppel wordt overgebracht naar de hypoïde hoofdtransmissie van de achteras. Het remsysteem is een hydraulisch systeem met twee circuits, met één vacuüm- en twee hydropneumatische boosters, waarbij elk circuit onafhankelijk werkt. De remmen op alle vier de wielen zijn schijfgeventileerd. Een karakteristiek kenmerk van de voorwielophanging is de aanwezigheid van torsiestaven in de lengterichting.

Andere specifieke kenmerken van de Zil 4104 zijn onder meer dubbele ontsteking en twee brandstofpompen, een speciale gelamineerde voorruit en elektrisch bedienbare ruiten met driedubbele beglazing die stralingsbescherming moeten bieden in geval van een nucleaire aanval. Ook een Vilma cassettespeler, Riga radiografisch bestuurbaar vanaf de achterbank, verwarming en airconditioning zijn aanwezig.

De tank heeft een inhoud van 120 liter en de belangrijkste brandstof is loodhoudende benzine met een octaangetal van 95. In 1984 de oude versnellingsbak met twee versnellingen, overgenomen van de eerste Zil 111 geproduceerd na 1958, is vervangen door een automaat met drie versnellingen.

De Zil 4104 wordt, net als zijn voorgangers, in strikte geheimhouding gemaakt en onderhouden door een speciale KGB-eenheid in beperkte garages, waarbij alle mensen die betrokken zijn bij de productie, reparatie en service van de auto's wettelijk verplicht zijn alles in volledige geheimhouding te houden.

In Bulgarije stond in de jaren tachtig ook zo’n exemplaar, dat nog steeds in de garage van de NSO staat.

Voor zover bekend zijn er in totaal 106 exemplaren van de ZIL 4104 gemaakt, en op deze basis zijn ook enkele exotische varianten gemaakt - een ambulance met een stationwagencarrosserie (4 stuks), een cabriolet met twee deuren (3 stuks) , een gepantserde versie (2 stuks), etc. .

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De zuigers hebben een specifieke deflector aan de voorkant, ontworpen voor een betere werveling van het brandstofmengsel en een efficiënter verbrandingsproces

De transmissie van de ZIL 4104 bestaat uit een hydrotransformator, compleet met een planetaire versnellingsbak, van waaruit het koppel wordt overgebracht naar de hypoïde hoofdtransmissie van de achteras