Škoda 105/120/130 Serie M: Legende, met Heckmotor
Halverwege de jaren tachtig was Škoda misschien wel de enige fabrikant ter wereld die gezinsauto's met de motor achterin bleef maken. Dit archaïsche concept werd begin jaren zestig door het Tsjechische bedrijf overgenomen, toen het nog relatief relevant was, maar al snel daarna verdween het snel in de geschiedenis en maakte plaats voor avant-gardistische voorwielaandrijving en tweedelige carrosserieën. Het staatsbedrijf Škoda kan het zich vanwege zijn beperkte financiële middelen echter nauwelijks veroorloven om het assortiment van het bedrijf regelmatig te vernieuwen om gelijke tred te houden met de West-Europese avant-garde. Het enige dat het kan bieden is een gedeeltelijke modernisering van zijn bekende modellen. Dit is precies wat er eind 1983 gebeurde, toen de complete facelift van de Škoda 105/120, geclassificeerd met de interne fabrieksaanduiding M, werd gepresenteerd kit ambreiaj exedy pret.
Qua uiterlijk zijn de auto's uit de verbeterde serie voorzien van een geheel nieuwe, meer aerodynamische voorkant met nieuwe spatborden, een spoiler, grote richtingaanwijzers gegroepeerd met de halogeenkoplampen en een tweedelige bumper van polypropyleen. Ook de gecombineerde achterlichtunits zijn nu veel groter en moderner vormgegeven.
Het grootste nieuws in verband met het debuut van de M-serie is de toevoeging van twee geheel nieuwe modellen met 1300cc-motoren aan het assortiment. Het gaat om de Škoda 130 L 5-zits sedan met 4 deuren en de Škoda Rapid 130 2-deurs sportcoupé met 2+2 zitplaatsen.
Een van de weinige uiterlijke verschillen in het 130 L-model is de aanwezigheid van extra openingen in de voorspoiler, maar de belangrijkste veranderingen zitten verborgen onder de carrosserie en meer bepaald in de motor, versnellingsbak en achterwielophanging.
Het gebruik van een krachtigere motor met een grotere cilinderinhoud vereist nogal wat structurele veranderingen aan de standaardeenheid, terwijl het basisconcept behouden blijft. Het is ook een viercilinder-in-lijn, watergekoelde kopklepmotor (OHV), die zich in de lengterichting achter de achterste motoras bevindt. Met behoud van de zuigerslag van 72 mm, die destijds hetzelfde was voor alle motoren in het Škoda-gamma, werd de cilinderdiameter vergroot tot 75,5 mm, waardoor de cilinderinhoud toenam tot 1289 cc. zien De compressieverhouding is verhoogd naar 9,7:1 en het maximale vermogen bedraagt nu 43 kWh (58,5 pk) bij 5000 tpm.
Het nieuwe cilinderblok heeft een verhoogde stijfheid in het gebied van de krukashoofdlagers. De transmissie is verenigd in een gemeenschappelijk blok met de motor.
Bij dit Škoda-model werd voor het eerst ook een 5-versnellingsbak in serieproductie geïntroduceerd om het verbruik terug te dringen. De topsnelheid bedraagt 153 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 15 seconden.
Škoda's serie uit 1985 biedt een ruime keuze uit in totaal 10 modificaties, die verschillen qua motor, transmissie, carrosserie en interieurinrichting. Met deze tweede en laatste modernisering van het eerste model dat in 1976 werd geïntroduceerd, werd een einde gemaakt aan de motoren achterin. Tegelijkertijd wordt er al hard gewerkt aan het geheel nieuwe bedrijfsmodel Favorit met voorwielaandrijving en tweedelige carrosserie, ontworpen door Bertone.
- 2025-01-08 - Osram Night Breaker LED: Arbeitsbeleuchtung ohne Reflexion
- 2025-01-06 - Oltcit Club: România méltatlanul alulieertält autója
- 2025-01-05 - 50.000 kilometer na Nickerchen: in Baba-Benz-Rekord
- 2025-01-04 - Dat is zo, wie is het, een beetje bedienen, aber es is wie een Frugtbart
- 2025-01-04 - Van 4 tot 6 januari 2011 oorlog Hemus für die Premiere bij Mal ofiziels Entlassen nominiert
- 2025-01-03 - Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor
- 2025-01-02 - Vor 40 Jahren kam ich zur Polizei-MZ ETZ-250F in Bulgarije
- 2025-01-01 - 80 Tage en maximale 25 Tage beim ersten Besuch Mazda RX-7
- 2024-12-31 - Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom
- 2024-12-30 - 35 Etiketten voor de Megacollier "Retro" van BAC