¡Gør VW T5 en T6 ganz een fertig!

De krachtigste modificaties van de VW T5 en T6 bezorgen veel klanten leed. Maar ervaren monteurs en advocaten bieden hoop op een oplossing voor het probleem piese auto online.

¡Gør VW T5 en T6 ganz een fertig!

Duizenden VW-klanten hebben al nare ervaringen gehad met de krachtigste, maar ook meest problematische dieselvarianten van de T5- en T6-modellen. Typische symptomen van een probleem zijn onder meer een hoog olieverbruik, problemen met het dieselroetfilter (DPF), schade aan de turbolader en verlies van antivries. Als ze aanwezig zijn, zal de bus vroeg of laat naar het servicecentrum moeten.

Monteur Markus Kreus kent de symptomen maar al te goed: "Ik vervang gemiddeld twee motoren per week, dat zijn er bijna 100 per jaar." Zijn werkplaats in de regio Allgäu, Duitsland, is gespecialiseerd in motorreparaties voor de T5- en T6-modellen en trekt inmiddels klanten van over de hele wereld. Krois krijgt reparatieaanvragen uit Sardinië, maar ook uit Australië en de Verenigde Staten.

De oorzaken van T6-defecten zijn complex

Ook bij Wild Motoren in Pleichfeld (Beieren) komen regelmatig telefoontjes binnen van wanhopige VW-klanten. De orderportefeuilles zaten vol, zegt servicemanager Richard Wilde: "We krijgen bijna dagelijks aanvragen", zegt hij. Ze hebben al lessen geboekt voor oktober!

Terwijl bij de T5 (motorcode: CFCA) de hoofdoorzaak van de storingen al bekend was, namelijk een verkeerd ontworpen uitlaatgasrecirculatieklep (EGR-klep), zijn de oorzaken van de defecten bij de T6 (motorcode CXEB en CXEC) iets complexer. Volgens Kroes is EGR duidelijk het grootste probleemgebied: het uitlaatgasrecirculatiesysteem is gevoelig voor storingen, wat vaak leidt tot een geleidelijk verlies van koelvloeistof.

Er bestaat weliswaar een verbeterd model, maar VW dekt de vervangingskosten doorgaans niet. Alleen in het geval van motorstoring bestaat de kans dat de fabrikant een deel van de kosten dekt, maar meestal is de kans hierop niet groot en moet je er met veel moeite tegen vechten. Het eveneens ernstige probleem van thermische overbelasting van intercoolers bij het rijden op vol gas kan worden opgelost met grotere aftermarket-intercoolers.

De gevolgen van hittebelasting zijn op lange termijn negatief. De eerder genoemde topmotoren met de aanduidingen CFCA, CXEC, CXEB hebben problemen, omdat slechte koeling leidt tot hoge belasting van verschillende componenten. Als gevolg hiervan kunnen de turbolader, de cilinderkop en de zuigers kapotgaan.

Regelmatige lagerstoringen als gevolg van een slecht ontworpen oliepompontwerp

Volgens motorenreparatiewerkplaats MIK Motoren GmbH in Hilter (Nedersaksen) hebben de nieuwere Euro 6 DZMA-motoren vaak last van beschadigde lagers vanwege het ontwerp van de oliepomp. De verbeterde vervanging kan u een hoop hoofdpijn besparen. Anders kunnen al vóór 100.000 kilometer grote motorreparaties nodig zijn.

Wat kunnen eigenaren doen om hun T5 of T6 te beschermen tegen ernstige schade? Ze moeten de olie elke 15.000 km verversen, dus met kortere tussenpozen. "Het is net zo belangrijk om regelmatig de in de computer opgeslagen fouten te controleren en te controleren hoeveel roet zich in het roetfilter heeft opgehoopt", legt Markus Kreus uit: "Een te hoog roetniveau duidt er meestal op dat de motor te veel olie verbrandt – en dit is een signaal van ernstige slijtage."

Bij frequent rijden van korte afstanden ontstaat er nog een ander probleem: de regeneratie van het roetfilter kan dan niet volledig worden voltooid en er kan olieverdunning optreden. Daarom adviseert Kroes: "Lange overgangen zijn het beste voor deze engines." Het laatste redmiddel is het vervangen van de motor.

Hoe staat het er juridisch voor?

Helaas, als je de typische symptomen bij een T5 of T6 opmerkt, is de schade al onomkeerbaar – en kan alleen voor veel geld worden gerepareerd: voor de Biturbo (CFCA) modificatie in de T5 kondigt de fabrikant een prijs aan van ongeveer 12.800 euro (25.600 leva) – en dat is alleen voor de onderdelen zonder arbeidsloon, terwijl het bij de T6 nog duurder is. Tegelijkertijd zijn de zwakke punten van de beste motoren al lang bekend, maar als VW al een deel van de reparatiekosten op zich neemt, gebeurt dat meestal met aanzienlijke vertraging, onder grote druk en onder strikte voorwaarden.

Sommige van deze voorwaarden, zoals het meten van het olieverbruik of het naleven van onderhoudsintervallen, zijn volkomen begrijpelijk. Toch is het zorgelijk dat VW niet snel en adequaat hulp biedt, ondanks het feit dat het bedrijf al lang heeft bevestigd dat er sprake is van een aanzienlijk aantal defecten bij de twee krachtigste motoren.

Af en toe zijn de mensen in Wolfsburg wel wat voorzichtig met hun klanten en nemen ze het zekere voor het onzekere, maar voor veel Bulli-eigenaren, die rekening moeten houden met reparatiekosten van maar liefst 40.000 lev, is de rechtszaak, vooral in de T5-zaken, de enige manier voor VW om een ​​deel van de kosten te dekken die zijn veroorzaakt door de defecte EGR-koeler (T5) en antivries in de olieleidingen (T6).

Uiteindelijk is de kans dat uw cliënt een schadevergoeding ontvangt echter groter dan ooit. Enerzijds zijn er in Duitsland al diverse forensische onderzoeken gaande die eenduidig ​​de oorzaken van het typische T5-defect aan de EGR-radiator vaststellen. Als dergelijk bewijsmateriaal door de rechtbank wordt aanvaard, is VW doorgaans “bereid om aanzienlijke concessies te doen”, zegt advocaat Pascal Fuest van de Duitse stad Krefeld (provincie Noordrijn-Westfalen). Hij ontvangt nog dagelijks nieuwe aanvragen van potentiële klanten en bij T6 neemt het aantal aanvragen alleen maar toe. Het kantoor van Fuest heeft gewerkt (of werkt nog steeds) aan meer dan 100 zaken die verband houden met de buszaak. Afhankelijk van de kilometerstand kan VW 50 tot 80 procent van de reparatiekosten dekken.

Ook advocaat Frederick Giesewius uit Stuttgart zegt dat 80 procent het maximaal haalbare was - dat lukte hem honderden keren.

Naar aanleiding van een uitspraak van de Hogere Regionale Rechtbank van Celje van eind 2024. Eigenaren van defecte T5's hebben een nog betere onderhandelingspositie: de uitspraak maakt namelijk melding van een ontwerpfout en suggereert ook dat VW zijn verplichtingen om producten te controleren en klanten te waarschuwen, niet is nagekomen. Ook voor gewonde T6-coureurs is de kans op succes groter. Gisevius is van mening dat het slechts een kwestie van tijd was voordat hij het benodigde deskundige oordeel zou krijgen. Tot nu toe hebben de rechtbanken dit "vrijwel zonder uitzondering" erkend en zaken in het voordeel van de eisers beslist.

Kennelijk probeert VW de inmenging van experts zoveel mogelijk te voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn de uitspraken van de Arrondissementsrechtbank in Hannover en de Arrondissementsrechtbank in Lüneburg: kort nadat de rechtbanken hadden besloten een deskundigenoordeel in te winnen, uitte VW snel de wens tot onderhandelingen en bereikte een buitengerechtelijke schikking, meldt Fuest. Hij mag niet specifieker zijn, omdat de resultaten van de vergelijkingen altijd geheim moeten blijven.

Ga door naar de volgende pagina

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Duizenden VW-klanten hebben al nare ervaringen gehad met de krachtigste, maar ook meest problematische dieselvarianten van de T5- en T6-modellen

Monteur Markus Kreus kent de symptomen maar al te goed: "Ik vervang gemiddeld twee motoren per week, dat zijn er bijna 100 per jaar