Audi RS 4 B5: Ein Klassiker der Extraklasse: Erster Schritt

Er werden slechts 6.030 exemplaren van de Audi RS 4 B5 geproduceerd - daarom trekt de krachtige stationwagen de belangstelling van steeds meer verzamelaars. De prijzen van verschillende exemplaren variëren echter ster magazin online piese auto.

Audi RS 4 B5: Ein Klassiker der Extraklasse: Erster Schritt

De eerste generatie van de Audi RS 4 werd in 1999 gelanceerd als opvolger van de legendarische RS 2. Dit model kwam echter, in tegenstelling tot zijn voorganger, niet tot stand in samenwerking met Porsche, maar werd ontwikkeld door quattro GmbH. Aanvankelijk waren ze van plan om in Ingolstadt slechts 3000 exemplaren te maken, maar de vraag bleek zo groot dat Audi er in totaal 6030 van de eerste generatie RS 4 maakte!

De RS 4 B5 is niet langer een van die modellen die het potentieel "in zich draagt" om klassiekers te worden, maar daarvoor is hij nog te nieuw en zijn prijzen gunstig. De krachtige wagen is al jaren een gewilde klassieker – en verzamelaars zijn bereid er veel geld voor te betalen. Bij de lancering in 1999 bedroeg de basisprijs van de snelle Audi 127.000 mark – een bruut bedrag voor een A4. Maar de RS 4 heeft niet veel gemeen met zijn civiele tegenhanger.

127.000 mark – de prijs in de showroom

De ‘explosies’ op de carrosserie en de grote luchtinlaten verraden meteen het topmodel. En als je denkt dat de RS 4 alleen qua gewicht "winst" heeft, heb je het mis: in 1999 ontwikkelde de stationwagen hetzelfde vermogen als de Ferrari F355. Dat komt door de extreem krachtige 2,7-liter V6 biturbo-unit onder de motorkap. De motor werd voor het eerst gelanceerd in de S4, waarin hij 265 pk genereerde. Maar bij de RS 4 zijn het er aanzienlijk meer "paarden" - dankzij de steun van Cosworth-specialisten (toen onderdeel van de VW-groep). Dankzij flinke aanpassingen zoals grotere turbo's en intercoolers, maar ook aangepaste cilinderkoppen en een nieuw uitlaatsysteem genereert de RS 4 381 pk. en een maximumkoppel van 440 Nm. En voor 1999 zijn dit indrukwekkende indicatoren!

0-100 km/u in 4,9 seconden

Het vermogen wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar alle vier de aandrijfwielen gestuurd. Met een gewicht van 1.620 kg accelereert de RS 4 in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u. De motor ‘brengt echter de strijd met zich mee’ – wat ook verklaart waarom zoveel RS 4’s zijn getuned.

Een volledig origineel exemplaar van de RS 4 B5 (het model is alleen verkrijgbaar als Avant) wordt momenteel te koop aangeboden door de Duitse dealer Best Cars UG. De auto werd in september 2000 voor het eerst geregistreerd en heeft de afgelopen 24 jaar ongeveer 194.000 kilometer gereden.

Op de foto's is de serieuze kilometerstand van de Audi niet te zien, er zijn geen ernstige schades of andere mankementen zichtbaar. Er zijn gebreken aan de velgen (het zijn tenslotte de originele), maar ook aan het leren interieur - de machine is immers een kwart eeuw oud.

Het belangrijkste is dat alles aan de techniek werkte. Volgens de verkoper was de RS 4 uitgevoerd in de kleur ‘Avus Silver Metallic’ en beschikte hij over een volledige onderhoudshistorie. Ook zijn er onlangs veel onderdelen vervangen (distributieriem met waterpomp, brandstofpomp, fusees, keerringen en banden). De olie was ook nieuw.

Tenslotte blijft de belangrijkste vraag: wat is de prijs? De RS 4 B5 is een exoot op de tweedehands automarkt – toch zijn er slechts 6.030 exemplaren van gemaakt. De enorme prijsverschillen maken indruk op hen: de goedkoopste exemplaren beginnen bij ongeveer BGN 70.000, maar meestal zijn dit getunede of zeer versleten machines (en in veel gevallen – beide).

De duurste schatten voor verzamelaars met een kilometerstand van minder dan 100.000 kilometer bereiken prijzen tot 180.000 BGN. Daarom lijkt het bod op deze Duitse RS 4 van een tweede eigenaar redelijk; hij staat te koop voor 38.990 euro (ca. 78.000 BGN). Voor dit geld krijg je uiteraard geen museumstuk, maar eerder een degelijke auto waar je veel plezier van zult hebben.

Conclusi Pompa combustibil Bosch.

Dit exemplaar zal de meeste verzamelaars waarschijnlijk niet interesseren vanwege de hoge kilometerstand, maar voor fans die van de RS 4 houden lijkt het een goede keuze!

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De eerste generatie van de Audi RS 4 werd in 1999 gelanceerd als opvolger van de legendarische RS 2

De RS 4 B5 is niet langer een van die modellen die het potentieel "in zich draagt" om klassiekers te worden, maar daarvoor is hij nog te nieuw en zijn prijzen gunstig