De krachtigste Renault uit de geschiedenis is een elektrische auto met een vermogen van 540 pk.
De Renault 5 Turbo 3E is een moderne elektrische heropleving van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren 80 en belichaamt de innovatieve, gedurfde en competitieve geest van het merk aerisitor vaico pret.

"Een brute auto, gebouwd voor rally's, drifts en races, aangepast voor de weg." Deze paar woorden vatten in het kort de taak samen van het ontwikkelen en bouwen van de Renault 5 Turbo 3E. De krachtigste en meest geavanceerde personenauto van Renault belichaamt de ziel van het merk en zijn toewijding aan sport en competitie.
De Renault 5 Turbo 3E laat het iconische erfgoed van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren 80 herleven, twee auto's die hun moderniteit markeerden met indrukwekkende rallycapaciteiten en nu zeer gewild zijn als verzamelobjecten. Het waren de eerste Franse modellen die werden uitgerust met een turbobenzinemotor – een technologie die Renault met succes introduceerde in de Formule 1 – en ze zijn nu zeer gewild als verzamelobjecten.
Maar het is nog iets meer. Gemoderniseerd, innovatief, elektrisch en nog grilliger en krachtiger dan zijn voorgangers, bevestigt hij zijn identiteit als de eerste van een nieuwe klasse auto's: mini-supercars. Net als de grotere voertuigen beschikt de Renault 5 Turbo 3E over indrukwekkende technische specificaties (540 pk, 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden, carbon bovenbouw, etc.) en biedt hij tegelijkertijd een hoge mate van personalisatie om aan alle eisen te voldoen. Bovendien bedraagt de minimale lengte/breedteverhouding 2,01, waarmee hij in de klasse van de supercars valt, maar dan in de vorm van een compacte sporthatchback.
De Renault 5 Turbo 3E is een mini-supercar die gebouwd is op een speciaal platform dat is afgestemd op zijn ambities en prestaties. Hij neemt een positie in naast de elektrische Renault 5 E-Tech (stadsauto) en de Alpine A290 (sportieve stadsauto). Op deze manier past de Renault Groep de formule toe die al sinds de jaren 80 bekend is bij de Renault 5, Renault 5 Alpine en Renault 5 Turbo: het gedurfde imago en de sterke eigenschappen van Renault, gecombineerd met de competitieve geest en ervaring van Alpine.
Tegelijkertijd ontstaan er andere complementaire krachten, zoals Ampere voor software en elektronische architectuur en Mobilize voor bidirectioneel laden (V2L en V2G), samen met een aantal diensten die elektrisch rijden vergemakkelijken: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass en Plug & Charge. Sommige partners bieden hun expertise en knowhow ook aan voor belangrijke componenten, zoals de wielmotoren en de koolstofvezel bovenbouw. De Renault 5 Turbo 3E profiteert dus ten volle van de transformatie van de Renault Groep, die wordt aangestuurd door het Renaulution-plan.
“Door met de Renault 5 Turbo 3E een nieuwe categorie elektrische ‘mini-supercars’ te creëren, toont Renault opnieuw de passie en de geest van moed en innovatie die het altijd hebben gedreven. Dit weelderige, gedurfde model belooft de beste eigenschappen en sensaties met een lengte van slechts 4 meter, wat ongekend is op de markt. Met dit voertuig blijft Renault elektrische voertuigen steeds aantrekkelijker maken en breidt het zijn vermogen verder uit om oplossingen te bieden voor elke behoefte en elke wens.”
Fabrice Camboliv, CEO van het merk Renault
Temperamentvol ontwerp voor aerodynamische efficiëntie
Van buitenaf is de Renault 5 Turbo 3E ontworpen om op een supercar te lijken: temperamentvol – zoals blijkt uit de prominente voorbumper en de uitlopende spatborden achter – zonder enige afwijking van het streven naar wendbaarheid en geoptimaliseerde aerodynamica. Bij elektrische auto's speelt aerodynamica, naast massa, een belangrijke rol in de efficiëntie.
Het ontwerp van de Renault 5 Turbo 3E is uiteraard geïnspireerd op de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Sommige kenmerken en eigenschappen zijn herkenbaar van de nieuwste elektrische Renault 5 E-Tech, zoals de achterlichten en zijspiegels, maar het hoofdidee achter het project is om het iconische erfgoed van deze twee modellen uit de jaren 80 nieuw leven in te blazen, door gebruik te maken van geavanceerde technologieën om de moderne kenmerken te benadrukken en de prestaties te optimaliseren. Dit is het retro-futuristische ontwerpconcept dat al werd toegepast op de Renault 5 en Renault 4, nieuw leven ingeblazen als de elektrische Renault 5 E-Tech en de elektrische Renault 4 E-Tech.
“Het opnieuw creëren van de legendarische Renault 5 Turbo en Turbo 2 is een gedurfde uitdaging. We hebben hun lef en competitieve karakter behouden en tegelijkertijd moderne technologie en geoptimaliseerde aerodynamica geïntegreerd voor het elektrische tijdperk. Elke regel, elk volume drukt een balans uit tussen uitvoering en karakter. De Renault 5 Turbo 3E is meer dan een eerbetoon: het is een machine vol sensaties en emoties die iedereen eindeloos kan personaliseren.”
Gilles Vidal, Vice President, Design, Renault en Ampere
Om de genen van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 nieuw leven in te blazen, is de Renault 5 Turbo 3E gebouwd op een nieuw platform met een speciaal ontwikkelde achterwielaandrijvingsarchitectuur. Vergeleken met de elektrische Renault 5 E-Tech (3,92 m lang en 2,54 m wielbasis) is de voorruit verder naar achteren geplaatst en is de wielbasis verlengd (2,57 m). Hierdoor zijn de afmetingen opmerkelijk (4,08 m lang, 2,03 m breed, 1,38 m hoog) en worden de verfijnde lijnen benadrukt. De voorruitkolom lijkt bijvoorbeeld over te lopen in de voorwielen. Met deze afmetingen heeft de Renault 5 Turbo 3E de lengte van een stadsauto en de breedte van een supercar. Deze combinatie creëert de categorie ‘mini-supercars’.
Aan de voorzijde behoudt de Renault 5 Turbo 3E dezelfde indeling als zijn voorgangers: rechthoekige koplampen – nu met ledtechnologie – die overgaan in de rand van de motorkap, een elegante strook met drie centrale delen en twee extra rechthoekige lichten, waarbij de oorspronkelijke grootlichten nu zijn vervangen door led-dagrijverlichting.
De aerodynamische splitter rond de voorbumper en de grote luchtinlaat op de motorkap zorgen voor een optimale neerwaartse druk, voor een perfecte balans tussen de voor- en achterkant. Om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, leiden luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper de lucht vóór de wielen, terwijl luchtinlaten aan de zijkanten van de achterste spatborden de luchtstroom onder de lichten, achter de auto, leiden. Dit geldt voor de hogere luchtinlaten aan de zijkant. De onderste koelen de remmen. De linker luchtinlaat verbergt ook de brandstofvulopening.
Aan de zijkanten loopt een specifiek frame langs de voorruitstijlen en de daklijn, dat samensmelt met de achterspoiler – een verwijzing naar de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Een aerodynamische splitter kruist de carrosserie tussen de twee achterlichten. Onder de bumper bevindt zich een diffuser, waarvan de effectiviteit maximaal wordt benut door het bumperontwerp, dat aan beide zijden naar buiten doorloopt.
De Renault 5 Turbo 3E is onmiskenbaar een tweezitsauto met twee deuren en is voorzien van 20 inch wielen, elk uitgerust met een elektromotor, onder de spatbordverbreders. Alle vermogenselektronica bevindt zich tussen de panelen, terwijl de accu onder de vloer is ondergebracht. Deze architectuur creëert veel ruimte in de kofferbak – een uniek gegeven voor zo’n sportwagen – en verlaagt tegelijkertijd het zwaartepunt.
Technische architectuur gericht op prestaties
Net als de elektrische Renault 5 E-Tech is de Renault 5 Turbo 3E ontwikkeld op een platform en architectuur die speciaal zijn bedoeld voor elektrische voertuigen. Het doel is om zonder compromissen de hoogste prestaties te leveren. Het doel is om de auto zo licht mogelijk te maken om ongeëvenaarde wendbaarheid en snelheid te bereiken die voldoen aan de normen voor supercars, d.w.z. 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden.
“De Renault 5 Turbo 3E, de krachtigste en meest prestatiegerichte personenauto die de Groep ooit heeft aangeboden, is een fantastische kans voor Alpine om haar expertise te tonen op het gebied van engineering, architectuur en ontwikkeling van elektrische sportwagens die wendbaarheid en rijsensaties bieden. Dit model is ook een vector van innovatie en toont onze zoektocht naar uitmuntendheid en innovatie voor de elektrische auto's van de toekomst.”
Philippe Krieff, CEO van het merk Alpine en Chief Technical Officer van de Renault Groep
Deze taak is toevertrouwd aan Alpine, wiens ingenieurs specifieke expertise hebben ontwikkeld op het gebied van elektrische sportwagens met de A110 E-ternity, A290 en A390. Ingenieurs ontwikkelen een speciaal aluminiumplatform dat geschikt is voor elke architectuur. Voor de voortstuwing kiezen ze voor motoren die in de achterwielen zijn gemonteerd (achterwielaandrijvingsarchitectuur) vanwege een viervoudig voordeel:
De accu bevindt zich onder de vloer, waardoor het zwaartepunt lager ligt en de tuning- en ophangingsingenieurs van Alpine hun ideeën voor de auto volledig tot hun recht kunnen laten komen. Zo wordt maximale wendbaarheid, verbluffende prestaties en indrukwekkende driftmogelijkheden (met een speciale drifthulpfunctie en een verticale handrem in rallystijl) bereikt voor een echte rijervaring. Om dezelfde reden is de bovenbouw van de auto gemaakt van koolstofvezel, een sterk, licht materiaal.
De Renault 5 Turbo 3E weegt in totaal niet meer dan 1.450 kilogram, inclusief de 70 kWh-accu. Met een vermogen van 540 pk. (2 x 200 kW) en beschikt over een uitzonderlijke vermogen-gewichtsverhouding van 2,7 kg/pk, vergelijkbaar met die van iconische supercars. Met een verwachte acceleratietijd van 0-100 km/u van minder dan 3,5 seconden en een actieradius van meer dan 400 km op de weg (WTLP gecombineerde cyclus, homologatie in behandeling). Het volledig opladen van de AC-accu duurt ongeveer acht uur met de ingebouwde 11 kW-lader.
Voor een sportievere rijervaring op het circuit kan de Renault 5 Turbo 3E meerdere snelle ronden afleggen met een topsnelheid tot 270 km/u, voordat hij dankzij de 800-voltarchitectuur met gelijkstroom tot 350 kW snel moet worden opgeladen. Het opladen van de batterij van 15 tot 80% duurt slechts 15 minuten. Bij het inhalen zorgt een knop op het stuur voor extra vermogen. Met een andere knop kunt u de remenergierecuperatie op vier niveaus instellen. Tot slot biedt het MULTI-SENSE-systeem vier rijmodi: Snow, Standard, Sport en Racing, inclusief de drifthulpfunctie.
Sportief, connected interieur
Het interieur toont zijn sportieve karakter met omhullende stoelen en zespuntsgordels, onderdelen die voornamelijk van koolstofvezel zijn gemaakt om gewicht te besparen en hoogwaardige materialen zoals Alcantara voor de stoelen en het dashboard. De verticale handrem in rallystijl maakt de opwindende sfeer compleet.
De 10,1- en 10,25-inch OpenR-schermen zijn gericht op de bestuurder en tonen rij-, navigatie- en multimedia-informatie via een interface die is geïnspireerd op het dashboard van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Tegelijkertijd bieden ze de moderne, verbonden rijervaring die je van een straatlegale auto mag verwachten, zelfs een auto met sportieve eigenschappen. In dit verband zal het OpenR Link-systeem met geïntegreerde Google-services, dat al aanwezig is op de elektrische Renault 5 en Renault 4 E-Tech, toegang bieden tot een breed scala aan Google-services, die in de loop van de tijd voortdurend worden bijgewerkt. Een voorbeeld hiervan is Google Maps, waarmee bestuurders hun reis kunnen plannen en kunnen voorspellen hoeveel stroom er onderweg naar hun bestemming moet worden opgeladen.
Volledig aanpasbaar uiterlijk
De Renault 5 Turbo 3E zal verkrijgbaar zijn in verschillende exterieur- en interieurkleuren, waarvan sommige doen denken aan de vertrouwde look van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit het verleden, zoals Rouge Grenade, aanwezig op de productiemodellen, of de geel-wit-zwarte racekleurstelling van het rallymodel "Tour de Corse 1982". Ook nieuwe opties in de stijl van een "gentleman driver" of met een eigentijds geluid zijn beschikbaar.
Tegelijkertijd krijgen klanten een ruime keuze aan personalisatiemogelijkheden, variërend van exterieurkleuren tot interieurbekleding (stoelen, dashboard, deurpanelen, middenconsole, enz.). Samen met de designers van Renault kunnen zij de varianten combineren tot een geheel eigen, werkelijk unieke auto.
Genummerde uitgaven uit 1980
Een uitzonderlijke auto voor veeleisende klanten vereist een uitzonderlijke marketingaanpak! De Renault 5 Turbo 3E zal in verschillende belangrijke markten worden aangeboden, waaronder Europa, het Midden-Oosten, Japan en Australië, in een serie van 1.980 exemplaren – als eerbetoon aan het jaar waarin de originele Renault 5 Turbo werd gelanceerd – en elke auto in de serie zal een nummer krijgen. Klanten kunnen hun nummer kiezen bij het bestellen. Bestellingen worden de komende weken geplaatst en de eerste leveringen staan gepland voor de eerste helft van 2027.
Technische gegevens
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4,08 m
Breedte: 2,03 m
Hoogte: 1,38 m
Wielbasis: 2,57 m
Bodemvrijheid: 118 mm
Massa: 1450 kg
Platform
Speciaal elektrisch platform
800 Volt Architectuur
Aandrijflijn en accu
Elektromotoren ingebouwd in de achterwielen 2 x 200 kW (540 pk / 4800 Nm)
Lithium-ionbatterij met een capaciteit van 70 kWh
Bereik tot 400 km volgens WLTP
Opladers
AC bidirectioneel, 11 kW (AC-laadtijd: 0-100%: 8 uur)
DC, 350 kW (DC-laadtijd: 15-80%: 15 min)
Dynamiek
0-100 km/u: < 3,5 sec
Maximale snelheid: 270 km/u (op de baan)
- 2025-03-16 - Nikola Szolov scoorde zijn eerste punt dit seizoen in de Formule 3
- 2025-03-15 - U hebt 200.000 leva geïnvesteerd in deze exclusieve 6-liter W 126 AMG!
- 2025-03-14 - Skoda heeft een preview van zijn zevenzits SUV uitgebracht
- 2025-03-13 - Toyota lanceert zes nieuwe elektrische auto's in Europa in één jaar
- 2025-03-12 - Mercedes C 63 AMG (2010): Tweedehands auto
- 2025-03-11 - Datsun 280Z: foto van een betaalbare GT
- 2025-03-10 - BMW 745i (E65): echte luxe voor 20.000 lewa?
- 2025-03-09 - Zal Toyota in 2025 een kleine Land Cruiser op de markt brengen?
- 2025-03-08 - BYD bouwt drones en hangars in zijn auto's
- 2025-03-07 - Barkas B1000: de eerste en enige
