De Tomaso Pantera L: de vergeten legende van de Italiaans-Amerikaanse V8
Italiaans design gecombineerd met Amerikaanse kracht – de De Tomaso Pantera L uit 1972. is werkelijk exotisch. Momenteel wordt een exemplaar van het model verkocht op de tweedehandsautomarkt cap planetara gsp pret.

Het is exotisch, zeldzaam en zeer aantrekkelijk: een De Tomaso Pantera L uit 1972. combineert Italiaans design met de brute kracht van een Ford-motor. Bent u geïnteresseerd in klassieke Muscle Cars met de uitstraling van een supersportwagen? Dan kunt u op de tweedehandsautobeurs van .nl een geweldige aanbieding vinden. Er staat een geel exemplaar van de 280 pk V8 coupé te koop.
Begin jaren zeventig wilde de Argentijnse coureur en constructeur Alejandro De Tomaso het beste van twee werelden combineren: het design en het rijgevoel van een Italiaanse sportwagen met de kracht van een Amerikaanse V8. Het resultaat is Pantera, wat in het Italiaans ook 'roofdier van de kattenfamilie' betekent.
De Lusso (L) was de geavanceerde versie van de standaard Pantera met enkele technische verbeteringen. Onder de motorkap ligt de legendarische 5,7-liter 351C Cleveland Cobra Jet V8, die 280 pk genereert. met een behoorlijk koppel voor een agressief geluid en krachtige acceleratie. De combinatie van een middenmotor, achterwielaandrijving en een handgeschakelde vijfversnellingsbak zorgt ervoor dat de Pantera een betoverend rijgedrag heeft: een mix van de pure charme van een 'Amerikaanse muscle car' en de precisie van een Europese sportwagen.
Geschiedenis en staat: een verzamelmagneet met karakter
De De Tomaso, die wordt aangeboden door een dealer in het Duitse Neuss, werd in 2015 vanuit de Verenigde Staten naar Duitsland geïmporteerd. en tot dan toe was het eigendom geweest van een man uit Texas. Sinds de aankomst op het Oude Continent zijn er een groot aantal reparaties en aanpassingen uitgevoerd: nieuwe ontstekingskabels, een herzien remsysteem, nieuwe motorpakkingen en een nieuw stuurhuis. Bovendien zijn de voor- en achterlichten opnieuw ontworpen volgens de Europese normen, zodat de Pantera ook op de Duitse wegen probleemloos kan rijden. Sinds 2016 De auto heeft een speciale registratie als oldtimer. Met slechts 61.158 mijl op de teller verkeert deze De Tomaso in onberispelijke staat.
Pantera: de outsider onder de supersportwagens van de jaren 70
Terwijl Ferrari en Lamborghini hun modellen in de jaren zeventig uitrustten met geavanceerde technologie en V12-motoren, richtte De Tomaso zich op eenvoudige, krachtige en wilde machines. Hierdoor was de Pantera niet alleen krachtig, maar ook makkelijker te onderhouden dan veel van zijn Italiaanse concurrenten.
Conclusie
De De Tomaso Pantera was nooit een massaproduct, maar een exotisch juweeltje voor kenners. En wie een goed bewaarde Pantera L vindt, heeft een echte zeldzaamheid in handen. Voor 98.890 euro (circa 200.000 leva) krijg je 70-er jaren vermogen dat zowel op de weg als in de garage indruk maakt. Bent u op zoek naar V8-dynamiek in een Italiaans jasje? Dan moet u deze klassieker eens nader bekijken.
- 2025-02-18 - Volkswagen Karmann Ghia TC 145: een vreemde coupé uit Brazilië
- 2025-02-17 - Aion V – Chinese auto
- 2025-02-15 - Peugeot brengt een krachtige 325 pk sterke 4x4 gezins-SUV op de markt
- 2025-02-14 - Duitsers kopen geen nieuwe auto's meer
- 2025-02-13 - 40 jaar sinds de oprichting van Renault, dat Ferrari en Porsche bedreigde
- 2025-02-12 - De eerste SUV van Volkswagen werd een halve eeuw geleden gecreëerd
- 2025-02-11 - Is het genoeg om 89 kilometer te rennen?
- 2025-02-10 - Renault start een nieuw tijdperk met kleine elektrische auto's
- 2025-02-07 - In Europa is 1,8% van de auto's elektrisch.
- 2025-02-06 - Renault 21: een sterke echo van de mode uit de jaren 80
