Wilt u een VW-motor kopen?

VW-topman Oliver Blume, een van de meest invloedrijke bestuurders in de automobielsector, steunt het uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren, dat gepland staat voor 2035. We onthullen wat zijn motieven voor dit standpunt zouden kunnen zijn piese auto online.

Wilt u een VW-motor kopen?

Als VW-topman Oliver Blume spreekt, hebben zijn woorden een grote impact – voor de sector, voor de industrie en voor de hele samenleving in Europa. Daarom is het erg belangrijk om na te denken over de redenen waarom Blume twijfelt aan het oorspronkelijke plan om verbrandingsmotoren in 2035 uit te faseren. Blume, misschien wel de belangrijkste autobestuurder in Europa en directeur van de grootste autofabrikant van het continent, pleitte voor meer tijd om de mijlpalen te halen die voor 2030 en 2035 gepland stonden.

Het was het tweede jaar dat de geesten van automobilisten in de EU in beroering werden gebracht. Volgens het plan zullen de laatste nieuwe auto's met een verbrandingsmotor, of het nu benzine, diesel of hybride is, in 2035 in de Europese Unie geregistreerd kunnen worden. Er is namelijk een maas in de wet gelaten die de naam "openheid van technologie" draagt voor het stopzetten van verbrandingsmotoren. Dit betekent dat als nieuwe verbrandingsmotoren na 2035 kunnen worden aangedreven door brandstoffen die milieuvriendelijk en niet-fossieel zijn (bijvoorbeeld synthetische brandstoffen of waterstof), auto's met ICE-technologie nog steeds in aanmerking komen voor registratie.

De VW-topman heeft in eerdere verklaringen meermaals laten blijken dat hij gelooft in de transitie naar elektrisch vervoer op de lange termijn. Nu pleit Blume echter voor meer flexibiliteit bij de implementatie van de nieuwe regelgeving. Volgens hem zijn er voor de transitie "voortdurende controles nodig die echt weergeven hoe snel elektrische mobiliteit zich verspreidt", aldus de manager in de Neue Osnabrücker Zeitung. Toen hij zei: "Waar nodig moeten beleidsmakers flexibel zijn over het tijdstip van de overgang", doelde hij specifiek op het uitstellen van de einddatum voor conventionele verbrandingsmotoren.

Nu was het moment gekomen dat we de realiteit opnieuw moesten bekijken. Blume, die ook aan het hoofd staat van Porsche, noemde de recente plannen van de Europese Commissie voor strengere beperkingen op vlootregulering de juiste stap. Autofabrikanten krijgen drie jaar extra de tijd om te voldoen aan de strengere CO₂-uitstootnormen die in 2025 (dus in 2028) van kracht zouden worden. Anders zou de Duitse auto-industrie, waar het aandeel ICE-modellen hoog is, gedwongen zijn geweest de EU-boetes van enkele honderden miljoenen euro's te betalen. Maar de Duitsers zijn niet de enigen die eronder lijden: ook Renault zou bijvoorbeeld moeite hebben met het voldoen aan de strengere emissienormen.

Waarom wil Blume dat het pensioen van de ICE zo lang mogelijk wordt uitgesteld?

De automobielindustrie, en dan met name de Duitse, kampt momenteel met enorme uitdagingen – of beter gezegd: problemen. Het nog steeds onopgeloste handelsconflict met de VS, aangespannen door Donald Trump, is slechts één van de risico's waar topmanagers uit de wielerwereld slapeloze nachten van krijgen. Een ander ernstig geval is de sterke daling van de verkoop in China. En om het nog erger te maken, durven kopers in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, niet te investeren in elektrische auto's. In de ontwikkeling hiervan zijn miljarden geïnvesteerd. Het is geen toeval dat Blume's collega Ola Källenius, naast baas van Mercedes ook voorzitter van de Europese Autofabrikantenvereniging ACEA, in januari 2025 opriep tot versoepeling van de regelgeving tegen klimaatverandering.

Wat heeft het stoppen van verbrandingsmotoren te maken met synthetische brandstoffen?

Omdat de verkoop van elektrische auto's in Duitsland tegenvalt, verloopt de overgang naar elektrisch rijden niet erg vlot. Volgens de EU-regelgeving worden alleen volledig elektrische auto's beschouwd als emissievrije voertuigen. En wat doen we met verbrandingsmotoren, dus met de benzine-, diesel- en hybride modellen die momenteel ongeveer 80 procent van de totale omzet in Duitsland uitmaken? Ecologische brandstoffen zouden de redding kunnen zijn. Vooraanstaande Europese politici, incl. en de waarschijnlijk toekomstige Duitse bondskanselier Friedrich Merz, hebben zich uitgesproken vóór uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren. Alternatieve brandstoffen zouden hiervoor de oplossing kunnen zijn. Maar wanneer zullen ‘groene’ synthetische brandstoffen of ‘groene’ waterstof verschijnen? Er is momenteel nog geen duidelijkheid over deze kwestie.

Het aandeel ‘groene’ waterstof ligt in Duitsland onder de één procent en er is vanuit de transportsector vrijwel geen vraag naar. Momenteel worden synthetische brandstoffen in homeopathische doses geproduceerd. Zo meldde het Japanse energiebedrijf Eneos, dat in oktober op de Expo 2025 in Osaka klimaatneutrale brandstof wil leveren aan Mazda, Subaru, Suzuki en Toyota, onlangs de hoeveelheid brandstof die dagelijks in zijn proeffabriek wordt geproduceerd: het was slechts ‘één vat’ per dag, wat overeenkomt met 159 liter!

Wat zal er in de toekomst gebeuren?

De voorstellen van de Europese Commissie om de verlengde periode voor naleving van de CO₂-emissieregelgeving te versoepelen, worden momenteel besproken in het Europees Parlement en de 27 EU-lidstaten. Er wordt gezegd dat de leiders in de onderhandelingen ook zullen aandringen op verdere wijzigingen van de grenswaarden. Het is ook mogelijk dat het ICE-verbod na 2035 wordt uitgesteld.

Conclusie

Moet de uitfasering van verbrandingsmotoren worden uitgesteld of niet? Een moeilijke vraag. Dat zou beter zijn voor de industrie, maar niet voor het klimaat. Veel hangt af van de keuzes die bestuurders maken bij de aankoop van een nieuwe auto. In werkelijkheid kan iedereen een verbrandingsmotor ‘uit bedrijf nemen’ door over te stappen op elektriciteit, zolang hij of zij dat maar wil.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Als VW-topman Oliver Blume spreekt, hebben zijn woorden een grote impact – voor de sector, voor de industrie en voor de hele samenleving in Europa

Het was het tweede jaar dat de geesten van automobilisten in de EU in beroering werden gebracht