Een prachtige Toyota Supra Turbo uit het jaar 1988 met Schaltgetriebe
6-cilinder-in-lijn turbomotor, handgeschakelde versnellingsbak, opklapbare koplampen: deze Toyota Supra is een echte droomauto uit de jaren ’8 pompa de apa saleri pret.
In 1986 werd de derde generatie van de Toyota Supra gelanceerd. Tot op de dag van vandaag blijft de Supra met de aanduiding MA70/MA71 echter in de schaduw van de legendarische vierde generatie met de afkorting JZA80, die vooral populair werd vanwege de film "Fast and Furious". De derde generatie van het icoon is geweldig – en vooral: heel snel!
Maar laten we bij het begin beginnen. In Duitsland was de Supra alleen leverbaar als Targa met afneembaar dak, en vanaf najaar 1987 ook verkrijgbaar met een 6-cilinder-in-lijn turbomotor die maar liefst 235 pk levert. en 344 Nm uit een werkvolume van 3 liter, waardoor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,5 seconden mogelijk is. En met zijn topsnelheid van 245 km/u heeft Toyota geen reden zich te verstoppen voor zijn Duitse concurrenten.
Een belangrijk hoogtepunt is ook het geribbelde ontwerp met uitklapbare koplampen (een droom voor elk kind uit de jaren 80 en 90), achterwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen (er was ook een automaat met 4 versnellingen, maar die is binnenkort meer voor ontspannen "cruisen"). En aangezien de Supra een echte Toyota is, heeft de 4,63 meter lange, 1.550 kilogram wegende sportwagen de reputatie opgebouwd behoorlijk betrouwbaar te zijn. Ondanks zijn uitstekende prestaties slaagde de Supra er niet in om grip te krijgen in Duitsland totdat het model in 1992 werd stopgezet. Dat is dertig jaar later niet veranderd, want zelfs als gebruikte auto is de Supra nummer drie geen bestseller.
Gebruikte Supra met slechts 142.000 kilometer
Het voordeel hiervan is dat zelfs bewaard gebleven exemplaren tegen een relatief lage prijs verkrijgbaar zijn – vooral als je kijkt naar de MKIV-prijzen, die de afgelopen jaren letterlijk zijn geëxplodeerd. Supra MKIII’s met een handgeschakelde versnellingsbak zonder tuning zijn echter het lastigst te vinden.
De autodealer Scuderia Sportiva Colonia in Keulen biedt momenteel zo'n voorbeeld aan. Op het eerste gezicht ziet alles er prima uit aan de donkerrode Supra: de auto is van derde eigenaar, in februari 1988 afgeleverd aan de eerste eigenaar in Mönchengladbach. en bleef bij hem tot 2005. De Supra werd vervolgens in 2013 verkocht aan een man uit Duisburg gaat naar de laatste eigenaar in Krefeld. De afgelopen 37 jaar heeft de sportwagen zo’n 142.000 kilometer afgelegd – een acceptabele kilometerstand, zeker voor een Toyota.
Toegegeven, de Supra is al een keer opnieuw gespoten. Maar belangrijker nog: alle drie de vorige eigenaren hebben de auto in zijn originele vorm achtergelaten – wat dit exemplaar tot een ware exoot op de markt maakt. Bovendien in augustus 2023. er werd een basisonderhoud uitgevoerd, inclusief de vervanging van de distributieriem, met een totale waarde van ongeveer BGN 14.000 (tegen Duitse prijzen). Volgens de verkoper is de Supra met de gewilde handgeschakelde vijfversnellingsbak rijklaar en in uitstekende staat - althans de galerij met een groot aantal foto's getuigt hiervan.
De aangekondigde prijs - 50 duizend. leva
Tegen de achtergrond van dit alles ziet de aangekondigde prijs van 25.000 euro (ca. BGN 50.000) er meer dan goed uit. Want, zoals we al zeiden, het aanbod van het model is zeer beperkt: de goedkoopste exemplaren kosten zo’n 20.000 BGN, maar doorgaans zijn dit ‘killed by drive’-exemplaren met een automaat. Goed onderhouden Supra MKIII's kosten minstens 40 duizend. leva, hoewel ze voor sommigen 60 duizend vragen. Deze bedragen zijn echter ronduit belachelijk tegen de achtergrond van het geld dat ze "zoeken" voor een Supra MKIV zonder tuning.
Conclusie
Toegegeven, de Supra van de derde generatie is niet zo gewild als de MKIV, maar hij is een stuk goedkoper – en net zo exotisch. Het komt erop neer dat de Toyota Supra een prachtige auto is, of het nu de MKIII of de MKIV is.
- 2025-01-29 - Kicsi agressief "vágó"
- 2025-01-28 - DS Automobiles: verfügbar nach 70 jaar
- 2025-01-28 - Automóviles DS: ongeveer 70 jaar
- 2025-01-27 - Was de Dauer Ihres Aufenthalts in Refugium PRUEBA EL MEJOR?
- 2025-01-27 - Het automatische leersysteem functioneert niet.
- 2025-01-24 - Deutschland en Frankreich hebben hun EU-Verbot für Elektroautos abgeschlossen
- 2025-01-23 - In Brésil Ventura: en Volkswagen kan meer op de markt komen
- 2025-01-22 - Verteidiger Octa 635 lóerőkal: izı terepjáró (TESZT)
- 2025-01-21 - Als reactie op de Saab 98-Prototyp wordt de Fahrzeug gebruikt
- 2025-01-20 - Is de B8 GT een Alpina-model?