GAZ-3101: en "Wolga"-Pelleşületlen álma V-alakú-Motorral

De eerste pogingen om de nieuwe "Volga" GAZ-24 volledig te moderniseren werden iets meer dan een halve eeuw geleden gedaan. Het eerste prototype van de zogenaamde GAZ-3101 (op deze manier geclassificeerd volgens het nieuwe Sovjet-aanduidingssysteem dat tegelijkertijd werd geïntroduceerd) werd voltooid op 15 december 1973. Meteen opvallend is de geheel nieuwe, zwaar veramerikaniseerde voorkant, die veel dichter bij de Amerikaanse mode uit het midden van de jaren zeventig ligt dan de oude (ook veramerikaniseerde, maar nu behoorlijk archaïsche) voorkant met twee ronde koplampen, die vergelijkbaar is met het Ford Falcon-model. jaar 1962. Een bekend obstakel voor het succesvol bereiken van het gewenste visuele effect zijn de onevenredig kleine rechthoekige koplampen (die volgens onbevestigde informatie voor tijdelijk gebruik zijn overgenomen van de Wartburg 353). De conservatieve Europese invloed is terug te zien in de indeling van de massieve panelen waarin de achterlichten zijn gegroepeerd.

GAZ-3101: en "Wolga"-Pelleşületlen álma V-alakú-Motorral

Van opzij gezien is de auto bijna niet te onderscheiden van de productie-GAZ-24, maar de kleine raampjes op de voordeuren zijn nu verwijderd en de handgrepen zijn strak in de deuren geïntegreerd, in overeenstemming met de nieuwe normen voor passieve voetgangersveiligheid. De traditionele chromen buitenspiegels zijn behouden gebleven, maar zijn nu van binnenuit verstelbaar. Het interieur is geheel nieuw, met hoofdsteunen op alle stoelen, een geheel gemoderniseerd dashboard met polyurethaan coating. De brandstoftank, die tot dan toe onder de bodem van de kofferbak zat, is achter de achterbank verplaatst, met het reservewiel op zijn plaats. Het remsysteem is een split-loop en wordt bijgestaan door een vacuümservo, waarbij de voorremmen schijfremmen zijn.

Twee van de prototypes worden aangedreven door 2.990cc V6-motoren, één met een gietijzeren cilinderblok (GAZ-24-14) oorspronkelijk ontwikkeld voor de GAZ-24, en de andere met een identiek blok gemaakt van aluminium (GAZ-24-14). 18). Beide produceren 136 pk, maar de laatste is veel lichter. De auto's uit de experimentele serie zijn bovendien uitgerust met een automatische transmissie, stuurbekrachtiging, elektrische ramen en airconditioning.

In deze periode werd in principe toestemming gegeven om de productie van GAZ-3101 te starten, maar deze werd om verschillende redenen verschillende keren uitgesteld. De belangrijkste is dat de toenmalige minister van de auto-industrie van de USSR, Viktor Polyakov, als prioriteit zorgde voor solide investeringen in de Volga Automobile Plant voor de maximale snelle opname van moderne, geheel nieuwe modellen met een carrosserie en front met twee volumes. -wielaandrijving. Aan de andere kant slaagde de Zavolzhsky Motor Plant (ZMZ), een onderleverancier van GAZ, er niet in om de geplande productie van de V6-motoren op zich te nemen. Ook de buitenlandse handelsvereniging "Autoexport" is sinds de oliecrisis van 1973 voorzichtig met dit type motor. Het brandstofverbruik wordt een groot probleem.

Geconfronteerd met dergelijke beperkingen bleef GAZ de "inhoud" van de auto aanpassen en veranderen (en in veel opzichten vereenvoudigen). Als gevolg hiervan, en met het oog op het handhaven van lagere productiekosten, werd besloten om de toekomstige auto uit te rusten met een 4-cilinder ZMZ-4022-motor, vergelijkbaar met die van de GAZ-24, maar het cilinderblok en de kop zijn al van aluminium. Vergeleken met de standaard ZMZ-24D werd het vermogen met 10 pk verhoogd. en bereikt al 105 pk. bij 4750 tpm. Hoewel de auto 50 kg zwaarder is, wordt de acceleratie van 0 naar 100 km/u teruggebracht tot 16,2 seconden (terwijl dit bij de GAZ-24 22 seconden is) en neemt de maximumsnelheid toe van 145 naar 152 km/u. Ook het brandstofverbruik is teruggebracht van 10,5 naar 8,5 liter per 100 km.

In deze configuratie, met de nieuwe 4-cilinder motor, zonder stuurbekrachtiging, zonder automatische versnellingsbak en met vereenvoudigde uitrusting, werd de auto omgedoopt tot GAZ-3102. Het werd begin 1980 ter goedkeuring naar Moskou gestuurd. en tijdens de gelijktijdig gehouden Olympische Spelen in Moskou werd het voor het eerst aan het grote publiek getoond. Er moeten echter nog twee jaar verstrijken voordat de productie begint.

In werkelijkheid werd het idee van een seriematige Volga met V-motor toch gerealiseerd, zij het in een zeer beperkte oplage. In de periode 1982-1989 er werd een kleine serie auto's met de numerieke aanduiding 3101 gebouwd, voorzien van 5,52 liter V8-motoren met een vermogen van 195 pk. bij 4400 tpm, die een maximumsnelheid van 170 km/u bereiken. Ze waren alleen bedoeld voor de speciale diensten van de USSR.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Van opzij gezien is de auto bijna niet te onderscheiden van de productie-GAZ-24, maar de kleine raampjes op de voordeuren zijn nu verwijderd en de handgrepen zijn strak in de deuren geïntegreerd, in overeenstemming met de nieuwe normen voor passieve voetgangersveiligheid

Twee van de prototypes worden aangedreven door 2