Hyundai heeft een enorm scherm

Zullen de kleine displays in de cockpit naar de geschiedenis gaan en gaan alle meetwaarden rechtstreeks naar de voorruit? Binnenkort kan dit werkelijkheid worden voor Hyundai-modellen piese auto bucuresti.

Hyundai heeft een enorm scherm

Hoe praktisch de displays in auto's ook zijn, ze hebben allemaal één groot nadeel: als je wilt wisselen tussen de talloze soorten metingen, moet je altijd je ogen afwenden van wat er onderweg gebeurt. Head-up displays hebben de navigatieaanwijzingen in ieder geval veiliger gemaakt, omdat de bestuurder niet voortdurend wegkijkt van waar hij zou moeten kijken.

De Zuid-Koreaanse autoleverancier Hyundai Mobis wil deze technologie echter nog een stap verder brengen in samenwerking met het Duitse bedrijf Zeiss. Dankzij de zogenaamde Holografische voorruitdisplays (Holografische HUD) In de toekomst kunnen auto's eindigen zonder een enkel scherm in het passagierscompartiment. Hun functies zullen worden 'gegrepen' vanaf de voorruit, die bijna als een bioscoopscherm zal functioneren en alles zal weergeven, van navigatie tot videocommunicatie tot films en games voor de passagier tot de bestuurder. Om preciezer te zijn, wordt er voor de voorruit een transparant ‘scherm’ geïnstalleerd waarop beelden voor alle functies worden geprojecteerd. Deze laag zou voor mensen in de auto onzichtbaar blijven en slechts 0,1 mm dik zijn.

De technologie zal gebruik maken van de onderrand van de voorruit, min of meer op dezelfde hoogte als de bekende head-up displays. De holografische HUD moet echter de gehele breedte van het glas bestrijken.

Nieuwe kansen voor ontwerpers

Naast veiligheid opent deze technologie ook nieuwe mogelijkheden voor interieurontwerp. Sommige fabrikanten – bijvoorbeeld Tesla of Hyundai (voor de Ioniq 5 of 6) – streven naar de meest opgeruimde en schone cockpit die zonder extra displays kan worden ontworpen.

Massaproductie – gepland voor 2027.

Het is niet duidelijk in welk model deze innovatie zijn debuut zal maken. Hyundai Mobis is leverancier van zowel Hyundai als Kia, dus beide merken zijn een mogelijke optie. Voorlopig is alleen bekend dat er al een prototype van de innovatie bestaat en dat de implementatie ervan in massaproductie in 2027 zou moeten beginnen Bujie Bosch.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Hoe praktisch de displays in auto's ook zijn, ze hebben allemaal één groot nadeel: als je wilt wisselen tussen de talloze soorten metingen, moet je altijd je ogen afwenden van wat er onderweg gebeurt

De Zuid-Koreaanse autoleverancier Hyundai Mobis wil deze technologie echter nog een stap verder brengen in samenwerking met het Duitse bedrijf Zeiss