In de nieuwe versie van de Porsche Macana

Er zijn 17 varianten van de Porsche 911, 13 van de Cayenne en zelfs negen Panamera-derivaten. Geen enkele andere fabrikant biedt zoveel versies van elk van zijn modellen als Porsche Amortizoare KYB pret.

In de nieuwe versie van de Porsche Macana

Het is daarom niet verrassend dat toen de Macan-generaties veranderden, er nog maar twee varianten van het model over waren. Slechts een paar weken nadat de elektrische variant in de verkoop ging, verschijnen er nu nog twee. Ze demonstreren ook enkele talenten van het eerste model, gebaseerd op het gemeenschappelijke platform met Audi PPE.

Dit geldt vooral voor het nieuwe basismodel, dat slechts één elektromotor heeft: op de achteras. Het is dus de eerste en enige uit de familie met achterwielaandrijving, maar hij heeft ook enkele voordelen: ten eerste is de prijs BGN 8.000 lager. (BGN 160.000), en aan de andere kant stijgt de kilometerstand met 10 procent.

De nieuwe basis Macan met een accucapaciteit van 100 kWh.

Omdat hij 110 kg minder weegt dan de dual-drive versie en minder energie nodig heeft, is zijn model ook voldoende met een accu met een capaciteit van 100 kWh. De kilometerstand bedraagt maximaal 641 kilometer.

Hoewel bedoeld voor gebruik door gezinnen in het dagelijks leven, is de Macan verre van zwak: 340 pk. (in overboost 360 pk) en 563 Nm zijn voldoende voor een sprint naar 100 km/u in 5,7 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Wat de tractie betreft, zou je gemakkelijk kunnen afzien van de tweede elektromotor – en natuurlijk gebruikt de dubbel-elektrische Macan met dubbele aandrijving meestal slechts één elektrische machine om redenen van efficiëntie. Alleen op sneeuw en ijs kan dit een probleem zijn. Maar nauwelijks met geschikte banden.

Macan 4S met twee elektromotoren

Het basismodel is niet de enige nieuwe toevoeging: daarmee wordt ook het exemplaar gelanceerd dat BGN 180.000 kost. Macan 4S. Met twee elektromotoren en 448 respectievelijk 516 pk. hij vult niet alleen de niche tussen de Macan 4 (BGN 168.000, 408 pk) en de Macan Turbo (BGN 230.000, 639 pk), maar brengt ook een indrukwekkend raffinement met zich mee dat de Macan geschikt maakt voor andere disciplines.

Het model is uitgerust met het Offroad Design-pakket, dat dankzij de rustieke elementen en luchtvering de bodemvrijheid vergroot tot 195 mm en, in een speciale offroad-modus, zelfs 225 mm.

Porsche zal ook de Turbo S- en GTS-versies van de Macan lanceren.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het is daarom niet verrassend dat toen de Macan-generaties veranderden, er nog maar twee varianten van het model over waren

Dit geldt vooral voor het nieuwe basismodel, dat slechts één elektromotor heeft: op de achteras