Motorzugang zur Automobilisierung totaal – 45 dagen kort voor de première van Metalex 1-04

In 1979 werd tijdens de baanraces voor de Peace and Friendship Cup een nieuwe auto gelanceerd van het gespecialiseerde Tsjechoslowaakse bedrijf Metalex, die veel aandacht trok van de specialisten, hoewel de constructie niet geheel nieuw was. De auto, die wordt aangeduid als de 1-04, is tot op zekere hoogte gebaseerd op het vorige Metalex 1-03-baanmodel, waarvan de beperkte productie in 1976 begon. Na dit jaar en volgend jaar aan verschillende races te hebben deelgenomen, is het echter duidelijk dat hij nauwelijks opgewassen is tegen de Oost-Duitse Melkus en vooral de precisie Tsjechoslowaakse Avia, ontworpen en vervaardigd door een professioneel team in fabrieksomstandigheden.

Motorzugang zur Automobilisierung totaal – 45 dagen kort voor de première van Metalex 1-04

Het idee voor de creatie van Metalex 1-04 kwam van de beroemde Tsjechoslowaakse piloot Karel Ilek, die tweevoudig winnaar is van de "Peace and Friendship" -beker. Na voorbereidend onderzoek door hem en zijn technische team werd besloten om de mechanische basiscomponenten van de Metalex 1-02 te gebruiken, maar om de oude carrosserie te vervangen door een geheel nieuwe, veel aerodynamischere bovenbouw. De beroemde Tsjechoslowaakse ontwerper Vaclav Kral was bij deze taak betrokken, die voorstelde dat de hele carrosserie de rol van vleugel zou spelen.

Het eerste voltooide prototype werd getest in een windtunnel, waar een ander aerodynamisch effect werd gebruikt: wanneer de wielen draaien, ontstaat er een gerichte luchtbeweging rond de auto, wat ook de aerodynamica vergroot.

Het gebruikte frame van de 1-02 speeder is gedeeltelijk aangepast om de veiligheid te verbeteren, en het profiel van de beschermende boog boven het hoofd van de piloot is aangepast.

De remklauwen van het oude model (van Škoda aan de voorkant en van Polski-Fiat 125P aan de achterwielen) zijn vervangen door vier van VAZ, die ondanks hun hogere gewicht het remvermogen aanzienlijk verbeteren.

Aanvankelijk werd een VAZ 21011-motor gebruikt, opgevoerd tot 90 pk, maar later werd deze vervangen door een Zastava 1300-motor, gehomologeerd in Groep 1 met een Zastava 1100-motorkop, die zijn vermogen op 100 pk bracht. met De versnellingsbak is van Škoda.

Van bijzonder belang bij de constructie is de speciale uitwerpkamer.

Terug in 1978 tijdens de Zweedse Grand Prix was de auto van Niki Lauda uitgerust met een soortgelijke axiale ventilator die lucht onder de auto zoog en de grip op de baan aanzienlijk verhoogde, maar dit ontwerp werd vervolgens om veiligheidsredenen verboden. In de nieuwe formule van Ilek wordt hetzelfde effect bereikt zonder het motorvermogen weg te nemen, waarbij hiervoor de energie van de uitlaatgassen wordt gebruikt. De olieradiator is ook in de kamer opgenomen, die niet alleen de olie afkoelt, maar ook de lucht die onder de auto doorstroomt verwarmt tot een temperatuur die consistent is met de ontwerpparameters van de kamer.

De eerste start van de Metalex 1-04, bestuurd door Ilek, vond plaats op het circuit van Most in 1979, waar hij als tweede eindigde, maar in de daaropvolgende races waren de prestaties niet op peil vanwege enkele problemen met het chassis, de transmissie en de koeling.

Een jaar later, nadat de technologische aanpassingen waren doorgevoerd, kwam Ilek met dezelfde auto als beste uit de bus in het Tsjechoslowaakse kampioenschap, en kort daarna eindigde hij als tweede in de Grand Prix van Brno.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het idee voor de creatie van Metalex 1-04 kwam van de beroemde Tsjechoslowaakse piloot Karel Ilek, die tweevoudig winnaar is van de "Peace and Friendship" -beker

Het eerste voltooide prototype werd getest in een windtunnel, waar een ander aerodynamisch effect werd gebruikt: wanneer de wielen draaien, ontstaat er een gerichte luchtbeweging rond de auto, wat ook de aerodynamica vergroot