Aion V – Chinese auto

De 4,61 meter lange concurrent van de VW ID.4 of Renault Scenic draagt de enigszins vreemde naam 'Aion V' en ziet er al even onopvallend uit. Er zit wel iets van de gespierde look van de Mercedes EQB in en de Scandinavische eenvoud van de Volvo XC40, maar er is niets dat opvalt tussen de massa compacte terreinwagens. Zodra het zich om de hoek verstopt, vergeet je het curea transmisie cu caneluri contitech pret.

Aion V – Chinese auto

Voor passagiers ziet het er echter iets anders uit. Dankzij de wielbasis van 2,75 meter biedt de achterbank veel beenruimte, wat zeldzaam is in deze klasse, zelfs op een elektrisch voertuigplatform. En de bestuurder zit in een cockpit die de ID.4 kenmerkt als een digitale amateur met beperkte ergonomie.

Niet voor niets zit er op de middenconsole een XXL-scherm en achter het stuur een tweede display, dat indrukwekkender is en meer informatie biedt dan bij de ID-modellen. En doordat het hoog en naar voren is gemonteerd, is het Head-up display overbodig. Guangzhou heeft daar overigens (nog) geen antwoord op.

Ze pasten echter een truc toe die waarschijnlijk alleen in China bestaat: terwijl Europeanen en Amerikanen in hun stoelen met airconditioning alleen het verschil kunnen horen tussen lauw en licht gekoeld, zorgt het verwarmde compartiment tussen de voorstoelen van de Aion V voor een constante temperatuur van min 18 tot plus 50 graden. Zo blijft de koude koffie latte in de zomer ijskoud en staat de burger die je meeneemt gloeiendheet op tafel.

Aion V voor minder dan 70.000 BGN.

Aan de andere kant heeft hij een aandrijflijn en vooral batterijen die meer dan concurrerend zijn – vooral als je bedenkt dat de prijs begint bij ruim onder de 70.000 BGN. De elektromotor voorin levert 204 of 224 pk. en een maximumsnelheid van minimaal 180 km/u mogelijk maakt, en de batterij in de bodem van de auto bestaat uit lithium-ioncellen met een capaciteit van 75 kWh. en heeft een bereik van maximaal 521 kilometer.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Voor passagiers ziet het er echter iets anders uit

Niet voor niets zit er op de middenconsole een XXL-scherm en achter het stuur een tweede display, dat indrukwekkender is en meer informatie biedt dan bij de ID-modellen