In Europa is 1,8% van de auto's elektrisch.

Zelfs als we plug-inhybrides meerekenen, halen auto's met volledig of gedeeltelijk elektrische aandrijving slechts 3,9 procent arc spirala sachs pret fata si spate.

In Europa is 1,8% van de auto's elektrisch.

Zoals bekend wil de Europese Unie vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verbieden. In ieder geval voorlopig. Maar zelfs dan kan niemand u verbieden om in een benzine- of dieselauto te rijden. Bovendien blijkt uit nieuwe gegevens dat het nog lang zal duren, mogelijk zelfs tientallen jaren, voordat de meeste mensen overstappen op elektrische auto's.

Velen betwijfelen of dit überhaupt zal gebeuren. De volgende gegevens voeden scepsis: in 2023 In 2018 reden er in de EU bijna 249 miljoen auto's rond, maar slechts 1,8% daarvan was volledig elektrisch. In Duitsland bedroeg dit percentage per 1 januari 2024 2,84.

Uit recent gepubliceerde gegevens van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) blijkt dat elektrische auto's nog een lange weg te gaan hebben voordat ze verbrandingsmotoren kunnen bijbenen of zelfs inhalen. Ondanks overheidssubsidies, belastingvoordelen en andere voordelen vormen volledig elektrische auto's slechts een klein deel van de in Europa geregistreerde voertuigen. Volgens ACEA zullen zelfs als we plug-inhybrides meerekenen, in 2023 slechts 3,9% van het totale wagenpark in de EU uit auto's met een laadpunt bestaan.

Nu de prijzen van nieuwe auto's in een alarmerend tempo blijven stijgen, is het geen verrassing dat Europeanen steeds langer in hun oude auto blijven rijden. De gemiddelde leeftijd van een auto in de EU is 12,5 jaar. De Grieken hebben het oudste wagenpark, met auto's met een gemiddelde leeftijd van 17,5 jaar. Aan de andere kant van de ranglijst staan de inwoners van Luxemburg, waarvan de auto's gemiddeld 8 jaar oud zijn.

ACEA schat dat in 2023 In 2018 waren er 248.824.542 auto's in de EU, 1,4% meer dan het jaar ervoor. Als we de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (IJsland, Noorwegen, Zwitserland) en het Verenigd Koninkrijk meerekenen, reden er in 2023 in totaal 294.480.894 auto's op de Europese wegen, een stijging van 1,4% ten opzichte van 2022.

Italianen lijken het meest autobewust te zijn, met 694 auto's per 1.000 inwoners. Letland heeft de laagste autodichtheid, met 381 auto's per 1.000 inwoners. De gemiddelde Europeaan legt per jaar ongeveer 12.346 kilometer met de auto af.

In 2024 Het marktaandeel van volledig elektrische auto's in de EU bedroeg 13,6%, een daling van één procentpunt ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook het aandeel plug-in hybrides is gedaald, van 7,7% naar 7,1%. In het bredere EU+EFTA+VK-gebied daalde het aandeel elektrische auto's licht van 15,7% naar 15,4%, terwijl het aandeel PHEV-auto's daalde van 7,7% naar 7,3%. In Duitsland daalde het aandeel volledig elektrische auto's met 4,9% tot 13,5%.

Autofabrikanten hebben moeite om ruim vóór de doelstelling van 2035 te voldoen aan de steeds strengere emissievoorschriften. van 0 g/km te bereiken. Autobedrijven riskeren hoge boetes als ze de vlootdoelstellingen die dit jaar zijn ingevoerd, overschrijden. VW maakte zich onlangs zorgen dat het bedrijf mogelijk 1,5 miljard euro moet betalen als het zich in 2025 niet aan de regels houdt.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Zoals bekend wil de Europese Unie vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verbieden

Velen betwijfelen of dit überhaupt zal gebeuren