De eerste SUV van Volkswagen werd een halve eeuw geleden gecreëerd
Volkswagen produceert al SUV's sinds het begin van zijn activiteiten. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd dit type voertuig, dat bij de gemotoriseerde eenheden van de Wehrmacht hoorde, echter volledig uit het assortiment van het bedrijf verwijderd ten gunste van de populaire personenautomodellen. Dit idee werd pas eind jaren zestig nieuw leven ingeblazen door Gustav Mayer, destijds hoofdingenieur bij de afdeling lichte bedrijfsvoertuigen van Volkswagen. Naast ingenieur is hij ook een fervent reiziger. In totaal heeft hij negen keer de Sahara doorkruist. De eerste keer was in 1968. Meyer heeft de mogelijkheid om naar veel andere plekken over de hele wereld te reizen en bevindt zich vaak op moeilijke wegen, waar een 4x4 en extra bodemvrijheid een groot voordeel zouden zijn. Hij deelt zijn idee met zijn collega Ing. Henning Duekstein en in januari 1975 Ze begonnen met de ontwikkeling van de eerste in de fabriek geproduceerde vierwielaangedreven bestelwagen. Het project was destijds nog niet bekend bij de top van Volkswagen. Dat betekende dat de twee ingenieurs er feitelijk alleen in hun vrije tijd aan werkten en gebruikmaakten van alle onderdelen die ze in de fabriek konden vinden garnitura chiuloasa corteco pret.
![](https://www.autopower.parts/images/articles/volkswagens-first-all-terrain-van-was-created-half-a-century-ago.jpg)
Het prototype van de SUV is gebaseerd op de Volkswagen T2 en wordt aangedreven door een 2,0-liter, luchtgekoelde viercilindermotor die 70 pk levert bij 4.200 tpm. Er wordt gebruikgemaakt van een semi-automatische transmissie, die qua ontwerp lijkt op de Stickshift-automaatmodule, die in een aantal productiemodellen van Volkswagen is ingebouwd. Dat wil zeggen dat er handmatig geschakeld wordt, maar dat de koppelomvormer een koppelingspedaal overbodig maakt.
Onder normale rijomstandigheden wordt de aandrijfkracht alleen naar de achterwielen gestuurd, maar via een speciale hendel in de cabine kan de bestuurder het voordifferentieel ook tijdens het rijden inschakelen. Voor het installeren van een aandrijfas onder de voorste vloerpanelen zijn diverse aanpassingen nodig en moet het gehele verwarmingssysteem opnieuw worden geplaatst. De ophanging is aangepast voor gebruik op ruw terrein en de essentiële mechanische componenten van de bus worden beschermd door dikke voor- en achterplaten. De uitlaatpijp is geïntegreerd in de zijkant van de achterbumper en de voorbumper is ongeveer 8 cm verhoogd, waardoor de bestelwagen een aanloophoek van 30,5 graden en een afloophoek van 22,5 graden heeft. De bodemvrijheid is vergroot door het monteren van 16 inch stalen velgen en hoge banden. Om probleemloos waterhindernissen tot 50 cm te overwinnen, zijn de buiten- en binnendelen van de fenders vergroot. De maximumsnelheid van de SUV bedraagt 120 km/u op vlak terrein.
Hoewel de meeste T2's al vanaf 1971 voorzien werden van schijfremmen op de voorwielen, was het model met vierwielaandrijving voorzien van trommelremmen. Interessant is dat de handrem op elk achterwiel afzonderlijk kan worden bediend. December 1975 Het eerste prototype van een terreinwagen, geschilderd in de kleuren rood en wit, werd voor tests naar Algerije gestuurd. Meyer kon de wagen testen in de Sahara tijdens een vakantie met zijn gezin. De aandrijflijn is verre van perfect, maar de offroad-capaciteiten van de bus zijn indrukwekkend.
Begin 1976 Volkswagen-CEO Tony Schmücker beëindigde het project echter, maar Mayer en Duxstein besloten door te gaan, wat resulteerde in de bouw van nog een aantal prototypes. Volgens de bedrijfsarchieven van Volkswagen tot 1978. In totaal werden er vijf vierwielaangedreven modellen gebouwd, waaronder een Westfalia-camper.
Interessant is dat toen Volkswagen in 1978 zijn militaire model Iltis presenteerde aan een ingenieurscommissie van het Duitse leger, daar ook een van de vijf T2 terreinwagenprototypes werd getoond. Beide voertuigen namen deel aan de demonstratie, waarbij de bestelwagen bewees beter te kunnen off-roaden dan de beoogde tegenhanger met de motor voorin. Maar ondanks alles kreeg de bestelwagen opnieuw geen groen licht voor serieproductie. Als een soortgelijk project tien jaar eerder aan de CEO van Volkswagen was voorgelegd, had het waarschijnlijk deel uit kunnen maken van de productielijn. Maar in de jaren zeventig lagen de prioriteiten van het bedrijf anders.
Uiteindelijk werd het idee van Mayer en Duchstein in 1984 in de praktijk gerealiseerd. met de introductie van de productieversie van de Volkswagen Vanagon Syncro. Hij werd ontwikkeld met de hulp van het Oostenrijkse bedrijf Magna Steyr en verschilt technisch gezien sterk van de experimentele T2, maar het algemene idee van een vierwielaangedreven bestelwagen blijft hetzelfde.
- 2025-02-18 - Volkswagen Karmann Ghia TC 145: een vreemde coupé uit Brazilië
- 2025-02-17 - Aion V – Chinese auto
- 2025-02-15 - Peugeot brengt een krachtige 325 pk sterke 4x4 gezins-SUV op de markt
- 2025-02-14 - Duitsers kopen geen nieuwe auto's meer
- 2025-02-13 - 40 jaar sinds de oprichting van Renault, dat Ferrari en Porsche bedreigde
- 2025-02-11 - Is het genoeg om 89 kilometer te rennen?
- 2025-02-10 - Renault start een nieuw tijdperk met kleine elektrische auto's
- 2025-02-08 - De Tomaso Pantera L: de vergeten legende van de Italiaans-Amerikaanse V8
- 2025-02-07 - In Europa is 1,8% van de auto's elektrisch.
- 2025-02-06 - Renault 21: een sterke echo van de mode uit de jaren 80
![Auto-onderdelen AutoPower](images/autopower_website_preview.png)