Is het genoeg om 89 kilometer te rennen?
Tussentijdse resultaten van de langetermijntesten va parbriz.

Onze elektrische marathonloper wordt oud en dat merk je aan het aantal kilometers: de originele accu met een capaciteit van 18,8 kWh. (netto) heeft nu een actieradius van slechts 89 kilometer bij een volledige lading. Dit is vergelijkbaar met de afstand van de Brandenburger Tor in Berlijn naar Potsdam en terug, waarna u weer moet opladen. Het is geen 100 kilometer op de teller. Is het mogelijk dat deze auto iets voor u is? Misschien. Er zijn veel rijprofielen waar de auto geschikt voor is. Uiteraard alleen onder bepaalde voorwaarden. Ten eerste: houd altijd rekening met het dichtstbijzijnde laadstation. Ten tweede: u moet de batterij-indicator kennen. Waarom? In de eerste paar kilometer neemt de resterende actieradius nauwelijks af, om vervolgens snel te dalen in het middenbereik tussen de 70 en 40 procent, om in het lagere bereik weer accuraat te zijn als het echt serieus wordt. Dit is het allerbelangrijkste: ook al heeft u nog maar een paar kilometer te gaan, u kunt op de auto vertrouwen! Dat hebben we nu duidelijk gemaakt en omdat de capaciteit van de accu nauwkeurig te plannen is, vertrouw ik niet meer alleen op mezelf als ik in de stad rijd, waar ik werkelijk op elke hoek van de straat kan opladen. In plaats daarvan stuur ik de auto met de lage kilometerstand brutaalweg richting de snelweg, waar na 70 kilometer een snellaadstation op me wacht. Mijn ambitie: rijden zonder range extender. En het werkt echt, ik kan nog wel 15 kilometer verder. Na 20 minuten opladen, dus na een kopje koffie en een wandeling om de hoek, is de i3 klaar voor de volgende 90 kilometer. Zelfs 's nachts op landwegen en met groot licht aan rijdt de i3 prima. In de winter is het handig om een klein dekentje bij je te hebben, omdat de stoelverwarming het niet doet. Een auto die geschikt is voor dagelijks gebruik? Ik zeg ja. De vraag is wat er nu gaat gebeuren, aangezien de batterij in de loop van de tijd niet beter wordt. “Blijf rijden”, adviseert Wieland Bruch, de vriendelijke woordvoerder van BMW voor elektrische mobiliteit. Het vervangen van de batterij zou te duur zijn en zou de actieradius slechts met zo'n 140 kilometer herstellen. Het is het niet waard, het is niet veel meer dan het nu is. Het is mij ook duidelijk: i3 is nog niet af.
+ tien jaar oud en bestuurd door veel mensen? Hij verraadt zijn leeftijd niet.
– Minpunt? De stugge rit en de dunne wielen maken dat ik verder geen kritiek op deze auto heb.
BMW i3 REX
START 6 maart 2014
PRIJS MET EXTRA'S 46502 euro
WE HEBBEN TOT NU TOE 155.486 KM AFGELEGD
TESTVERBRUIK 17,3 kWh/100 km
- 2025-02-18 - Volkswagen Karmann Ghia TC 145: een vreemde coupé uit Brazilië
- 2025-02-17 - Aion V – Chinese auto
- 2025-02-15 - Peugeot brengt een krachtige 325 pk sterke 4x4 gezins-SUV op de markt
- 2025-02-14 - Duitsers kopen geen nieuwe auto's meer
- 2025-02-13 - 40 jaar sinds de oprichting van Renault, dat Ferrari en Porsche bedreigde
- 2025-02-12 - De eerste SUV van Volkswagen werd een halve eeuw geleden gecreëerd
- 2025-02-10 - Renault start een nieuw tijdperk met kleine elektrische auto's
- 2025-02-08 - De Tomaso Pantera L: de vergeten legende van de Italiaans-Amerikaanse V8
- 2025-02-07 - In Europa is 1,8% van de auto's elektrisch.
- 2025-02-06 - Renault 21: een sterke echo van de mode uit de jaren 80
