Duitsers kopen geen nieuwe auto's meer
In Duitsland stegen de verkopen van tweedehands auto's in januari met 6,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het is niet verrassend dat de eerste maand van het jaar altijd aanzienlijk sterker is dan december van het voorgaande jaar – of met andere woorden, de plus van 26,2% die KBA als stijging ten opzichte van de voorgaande maand rapporteert, is slechts een formaliteit. De markt voor nieuwe auto's blijft zwak: -2,8% vergeleken met dezelfde maand vorig jaar en -7,6% vergeleken met december supapa egr wahler pret.

Maar waar gaat het heen met de tweedehandsautomarkt in Duitsland? 2025 wordt geen gemakkelijk jaar voor de gehele auto-industrie. Onzekerheid over douanerechten, accijnzen en veranderingen in de politieke kaart van het land zorgen ervoor dat mensen geen aankopen doen, maar juist wel. Als consumenten uiteindelijk tot aanschaf overgaan, doen ze dat primair op de tweedehandsautomarkt. Daar vinden ze namelijk veel gemakkelijker een oplossing voor betaalbare mobiliteit dan op de nieuwe automarkt.
Nieuwe autodealers beginnen steeds meer te 'spelen' met tweedehands auto's. In het DAT Report 2025-onderzoek ontdekten we dat het marktaandeel van tweedehandsauto's in het algemeen opnieuw is toegenomen, terwijl hun prijzen stabiel zijn gebleven, d.w.z. Grote kortingen worden slechts in zeer zeldzame gevallen gerealiseerd. Tegen eind 2024 Er is zelfs sprake van een lichte daling van de korting ten opzichte van de laatste aanbiedingsprijs. Dit geldt voor alle soorten aandrijvingen in het algemeen en voor elektrische modellen in het bijzonder. Voor tweedehands elektrische auto's geldt in sommige gevallen zelfs een lagere korting dan voor auto's met een verbrandingsmotor. Waarschijnlijk hebben dealers de prijzen van dit type voertuig meer afgestemd op de marktsituatie.
Uit KBA-gegevens weten we dat in 2024 In Duitsland werden iets meer gebruikte elektrische auto's verkocht dan nieuwe. Als kopers voor dit type aandrijving kiezen, zijn ze doorgaans bereid de geboden prijs te betalen.
En terug naar de KBA-gegevens: de SUV- en offroad-segmenten blijven erg populair – alleen al in januari waren ze goed voor 44 procent van alle nieuwe autoregistraties. Ook op de tweedehandsmarkt is de vraag naar SUV's groot. Onze eigen DAT-segmentatie is iets gedetailleerder dan die van KBA en heeft ons laten zien dat ondanks de populariteit van SUV's als tweedehandsauto's, hun restwaarde niet ver achterblijft bij die in andere segmenten. En in het verleden lag de restwaarde van SUV's altijd hoger dan die van de klassieke segmenten (bijv. C).
- 2025-02-20 - De duistere kroniek van de oorlog op de parkeerplaatsen van Sofia: van doorbraak tot dood
- 2025-02-18 - Volkswagen Karmann Ghia TC 145: een vreemde coupé uit Brazilië
- 2025-02-17 - Aion V – Chinese auto
- 2025-02-15 - Peugeot brengt een krachtige 325 pk sterke 4x4 gezins-SUV op de markt
- 2025-02-13 - 40 jaar sinds de oprichting van Renault, dat Ferrari en Porsche bedreigde
- 2025-02-12 - De eerste SUV van Volkswagen werd een halve eeuw geleden gecreëerd
- 2025-02-11 - Is het genoeg om 89 kilometer te rennen?
- 2025-02-10 - Renault start een nieuw tijdperk met kleine elektrische auto's
- 2025-02-08 - De Tomaso Pantera L: de vergeten legende van de Italiaans-Amerikaanse V8
- 2025-02-07 - In Europa is 1,8% van de auto's elektrisch.
