100.000 km met een BMW of een M3-Mal: was Ihr ideaal? (FOLYTATOTT TESZT)

480 pk ze rijden ons op zakenreizen gedurende 100.000 km. En inderdaad, bij de BMW M3 verliep alles soepel en was het een genot om te rijden piese auto online ieftine.

100.000 km met een BMW of een M3-Mal: was Ihr ideaal? (FOLYTATOTT TESZT)

In de EDITORIAL hebben we modellen gehad waarvan we ons zelfs na 50.000 km afvroegen: gaat hij nog wel 100.000 km mee? Sommige auto's hebben een servicestop nodig om ze weer op gang te krijgen. We hebben ook modellen gehad van wie we blij waren dat de marathon voorbij was. Omdat ze een saaie rit boden, waren ze niet bepaald prettig voor zakenreizen, of waren ze gewoon onopvallende metgezellen op lange reizen. Toen verscheen HIJ. Oh, liever ZIJ! Deze MACHINE. Het luidruchtige MONSTER. In ieder geval een hete LIEFDE, voor sommigen een echte SCHOONHEID, voor anderen een DRUG, die uiteindelijk een VOLLEDIGE ZES kreeg in onze betrouwbaarheidsbeoordeling.

Op dit punt moeten we de balans opmaken van de lange test van de 480 pk. BMW M3 G80 met 6-cilinder turbobenzinemotor en achterwielaandrijving: geen van de 200 auto's die we de afgelopen 30 jaar in de uitgebreide tests van AUTO BILD hebben gehad, heeft de test zo feilloos en overtuigend doorstaan. Niet één. Wij geven het beste cijfer voor de leukste 100.000 km zonder problemen en zorgen. Felicitaties aan de specialisten van de M-divisie in München! Maar laten we bij het begin beginnen. In de zomer van 2021 arriveerde de met vele extra's uitgeruste M3, die 223.000 BGN kostte, in onze ondergrondse garage. Hij bracht de stemming op de redactie van AUTO BILD in beweging, nog voordat hij een meter had gelopen. Natuurlijk was het uiterlijk met de enorme "nieren" en de groene kleur van het lichaam een kwestie van smaak. Maar de nadruk ligt hier niet op uiterlijk. De M-XD 8188 verdeelde de meningen vooral over de aandrijflijn. Want deze M3 heeft een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Hij biedt dus minder vermogen, minder koppel en minder comfort dan de M3 met de 8-traps M-Steptronic automaat.

Pessimisten hebben veel twijfels over de aandrijflijn. Zal de koppeling standhouden? Een automatische transmissie zou voor een lagere kilometerstand zorgen, nietwaar? Zelf overstappen is ouderwets! Het tegenoverliggende kamp maakt meteen bezwaar: er zijn geen automatische versnellingen, dus het gewicht is lager, er zijn kortere versnellingen, zes versnellingen die je tastbaar schakelt. Mechanica die met gevoel en vaardigheid bestuurd willen worden - dit compenseert eventuele tekortkomingen.

Het was de transmissie die het grootste keerpunt in de lange test vormde. De handgeschakelde versnellingsbak maakt van de M3 de ultieme machine voor rijplezier. Je regelt zelf het inschakelen van de koppeling, "stuurt" de synchronisatie, voelt de stuwkrachtpieken en bestuurt de machine met de korte versnellingspook, terwijl je met je linkervoet de krachtuitoefening regelt - terwijl je vooruit schiet.

Je houdt het toerental in de gaten, synchroniseert het gaspedaal en laat de koppeling los – alles is veel actiever dan bij een automatische transmissie. Het is deze mechanische activiteit die de handgeschakelde M3 tot een authentieke sportwagen maakt Amortizoare AL-KO.

Ga verder naar de volgende pagina

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

In de EDITORIAL hebben we modellen gehad waarvan we ons zelfs na 50

Op dit punt moeten we de balans opmaken van de lange test van de 480 pk