Brugse luxelimousine: Audi A8 (D4)

Gebruikte luxe sedans maken indruk met hun comfort, prestige en kracht – ook hun waardeverlies is indrukwekkend piese auto ro.

Brugse luxelimousine: Audi A8 (D4)

We schrijven vaak over koopjes en nieuwe auto's die bezig zijn klassiekers te worden. Een bijzonder verleidelijk segment in deze zin zijn de gebruikte luxe sedans, die vaak na aanzienlijk minder dan twintig jaar hun laagste waarde bereiken. Met andere woorden: de auto’s zijn dan nog maar tussen de 10 en 20 procent van hun oorspronkelijke nieuwprijs waard.

De snelle prijsdaling van indrukwekkende auto's is echter zelden te wijten aan het feit dat het onbekende talenten zijn. De kosten voor het in stand houden van een dergelijke voormalige technologieleider zijn vaak aanzienlijk. Naast de bijzonder dure reserveonderdelen komt dit ook door alle techniek die in de auto’s is toegepast. Veel componenten zijn bij reparaties moeilijk bereikbaar, vooral in krappe motorcompartimenten. En ook de uurtarieven van reparatiewerkplaatsen zijn de afgelopen jaren flink gestegen.

Audi A8 (D4)

Productieperiode: 2010 tot 2017
Vermogen: 204 tot 605 pk
prijs: vanaf BGN 30.000

De Audi A8 getuigt van een goed getrainde vorm in de hogere klasse. Dit is niet alleen te danken aan de lichtgewicht aluminium architectuur (de D4 is voor het eerst gebaseerd op het modulaire platform voor modellen met een in de lengterichting geplaatste verbrandingsmotor), maar ook aan het uitstekend responsieve dynamische rijgedrag en de stabiele verbinding met het wegdek met de relatief korte veerweg van de ophanging. Alleen bestuurders die gewend zijn aan het redelijk comfortabele rijgedrag van de S-klasse klagen over het ruige karakter van de A8. Het aanbod aan motoriseringen is extreem breed – van een 4-cilinder hybride (uiterst zeldzaam) via een 6-cilinder en 8-cilinder dieselmotor tot de 6,3 liter W12 atmosferische motor met 500 pk. De S8-versies met 520 of 605 pk worden gepositioneerd als sportieve imagomodellen. (S8Plus). De 4-liter V8-turbomotor vervangt de fantastisch klinkende 4,2-liter atmosferische V8 uit 2012 Set curea de distributie Dayco.

Zwakke punten: bij schade worden carrosseriedelen door Audi vervangen. Het blijkt behoorlijk duur te zijn, dus bieden gespecialiseerde werkplaatsen reparatiewerkzaamheden aan de auto aan. Niet iedereen kan dit echter goed: als de platen vóór verwerking niet goed genoeg worden verwarmd, bestaat er kans op lekkage. Favoriete reserveonderdelen: luchtveringscompressor en injectoren op de 3.0 TDI. Dieselmotoren zijn niet alleen marathonlopers, maar ook frequente kandidaten voor afstemming en aanpassingen. Als gevolg hiervan lijdt de hele kettingaandrijving.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

We schrijven vaak over koopjes en nieuwe auto's die bezig zijn klassiekers te worden

De snelle prijsdaling van indrukwekkende auto's is echter zelden te wijten aan het feit dat het onbekende talenten zijn