De meeste Abartha-Fahrer zijn niet meer geamuseerd
Scorpio viert zijn jubileum met een van zijn meest uitdagende en opwindende projecten: de nieuwe Abarth 600e, met 280 pk de krachtigste Abarth tot nu toe. en acceleratie van 0 naar 100 in 5,85 seconden Caseta directie Spidan.
Dit revolutionaire model is het resultaat van een uitdagend project waarbij niet alleen Abarth-experts betrokken waren, maar ook de expertise van Stellantis Motorsport-ingenieurs. Samen ontwikkelden ze een geavanceerd sport-BEV-platform – de Perfo eCMP, waar de technologieoverdracht plaatsvindt, waardoor de nieuwe Abarth 600e ontstond.
Een duivelse auto, volledig uitgerust om een buitengewone rijervaring en prestaties te leveren, samen met de kracht en ontwapenende agressie die zijn handelsmerk is. De boeiende 'kwaadaardige' essentie kan worden gezien in het gespierde exterieur en de grote voetafdruk, de brede velgen, de aerodynamische achterspoiler en het agressieve maar toch sportieve interieur. Samen met race-experts Michelin, Sabelt, JTEKT Torsen en Alcon bestudeerde en testte Abarth onder vele omstandigheden de meest geschikte oplossingen om de perfecte combinatie te verkrijgen voor de krachtigste Abarth tot nu toe.
Het nieuwe model, ontwikkeld in samenwerking met Stellantis Motorsport, markeert een belangrijke stap voor Abarth omdat het de nieuwe standaard zet voor elektrische hot hatches en de sportieve stijl gecombineerd met de elektrificatie van stadsauto’s dankzij zijn racekarakter.
De Scorpion biedt bestuurders een opwindende ervaring onder alle rijomstandigheden met zijn twee versies – de sportieve Abarth 600e Turismo en de gelimiteerde Scorpionissima-serie, die verkrijgbaar is in 1.949 exemplaren – een eerbetoon aan het jaar waarin het merk werd opgericht.
Vanaf morgen zal de krachtigste Abarth tot nu toe in beide versies in de belangrijkste Europese landen te bestellen zijn: de nieuwe Abarth 600e Turismo en het Scorpionissima-model.
Ontworpen om de krachtigste Abarth te zijn
De reden waarom het nieuwe Abarth-model het krachtigste tot nu toe is, ligt in enkele belangrijke elementen in de auto. Onder deze ‘verborgen’ componenten is het kloppende hart van de auto de Abarth-elektromotor, een interne ontwikkeling. Het model overtreft ruimschoots de prestaties van bestaande elektrische hot hatches, want hij is voorzien van een motor van 207 kW en 280 pk. – het hoogste vermogen ooit behaald door een Abarth-auto. De elektromotor werd getest op de FORMULA E-testbank met een echte circuitsimulator. Bovendien zijn de Scorpionissima met acceleratie van 0 naar 100 in 5,85 seconden en de Turismo met acceleratie van 0 naar 100 in circa 6,24 seconden snel en responsief op elk terrein. Om meer vermogen te leveren beschikt deze monsterauto over een koppel van 345 Nm en kan hij een begrensde topsnelheid van 200 km/u bereiken met een accubereik tot 334 km (gecombineerde WLTP-cyclus), afhankelijk van het type banden waarmee hij is uitgerust.
Beide versies van de nieuwe Abarth 600e zijn uitgerust met drie rijmodi. De Turismo-modus zorgt voor een soepelere acceleratie en een vermogen van 110 kW voor de Abarth 600e Turismo en 140 kW voor de Scorpionissima, gecombineerd met een koppel van 300 Nm voor leuk en efficiënt rijden met een topsnelheid die beperkt is tot 150 km/u. Deze configuratie omvat ook kalibratie van het sportgaspedaal, sportstuurkalibratie en standaard ESP-kalibratie. Naast deze kenmerken beschikt de tweede rijmodus, Scorpion Street, over 150 kW voor het Turismo-model en 170 kW voor de Scorpionissima met een koppel van 345 Nm en een topsnelheid die beperkt is tot 180 km/u. De derde modus, Scorpion Track, omvat agressieve gasklepkalibratie, sportievere handling en ‘leuke’ ESP-instellingen. Met de Scorpion Track-configuratie heeft Abarth het meeste plezier, met de hoogste prestaties, met een topsnelheid van 200 km/u, een koppel van 345 Nm en een hoger vermogen van 207 kW (280 pk) voor de Abarth 600e Scorpionissima en 175 kW (240 pk) voor de Turismo-versie.
Abarth 600e – geboren uit de race-knowhow van Abarth en Stellantis Motorsport
De nieuwe Abarth 600e is het resultaat van de race-knowhow die is ontwikkeld door de autosportexperts met wie Abarth voor dit uitdagende project heeft samengewerkt. Abarth en Michelin begonnen in 2021 samen te werken, onmiddellijk nadat de specificaties waren opgesteld. Naast de wens om het verwachte natuurlijke sportieve karakter over te brengen, werd er ook aandacht besteed aan de veiligheid, levensduur en energie-eigenschappen van de banden. Dankzij de geoptimaliseerde rubbersamenstelling en de speciale architectuur zijn de MICHELIN Pilot Sport EV-banden ontworpen om te voldoen aan de 280 pk van de Abarth 600e, terwijl ze deze sportieve SUV een uitstekend gripniveau bieden, zowel op droog als op nat wegdek.
De remmen, ontwikkeld in samenwerking met Alcon, komen uit de racewereld, hebben een groter oppervlak en bieden stabiliteit en thermische controle dankzij een monobloc-remklauw met vier zuigers. De bijzondere bijdrage van de expertise van Alcon maakt de nieuwe Abarth 600e perfect voor wie op zoek is naar een opwindende rijervaring, van het circuit tot normaal wegverkeer. Als het op remmen en snelheid aankomt, blijft Abarth zijn gemeenschap verrassen terwijl de experts van het merk het doel van meer kracht en remstabiliteit nastreefden met 380 mm Alcon-remmen en remklauwen aangepast aan de Abarth 600e, voor ongelooflijke resultaten.
Bovendien is de nieuwe Abarth 600e voorzien van JTEKT's Torsen mechanisch sperdifferentieel, dat een betere balvlucht, verbeterde handling, uitstekende grip in bochten en veiligheid op gladde wegen biedt. De combinatie van de expertise van Abarth en JTEKT Torsen maakt deze nieuwe auto nog unieker en competitiever. Een sperdifferentieel zorgt voor extra koppel naar het buitenwiel, en het rijgedrag van de auto wordt verbeterd door de vergrendelingsinstelling, die 36% bereikt tijdens het accelereren en 34% tijdens het remmen. Met hun knowhow op het circuit hebben de race-experts van Abarth en Stellantis Motorsport speciale aandacht besteed aan enkele sleutelelementen om dit uitdagende project voor elektrische auto’s tot een succes te maken. Ze verhoogden de stijfheid van de ophanging en versterkten het chassis met een achterste stabilisatorstang.
Het koelsysteem van de Abarth 600e met een koelvloeistofpomp met grote capaciteit verlegt de grenzen van het batterijverbruik, wat de prestaties van de auto kan beperken. Bovendien zorgt een speciale kalibratie ook in de sportmodi voor een efficiënte koeling.
De racegeest komt ook tot uiting in de stijl en technische kenmerken van de Sabelt-stoelen om prestaties, dynamiek en stabiele rijondersteuning te garanderen. Race-ergonomie wordt bereikt door een omhullende vorm die rondingen bevat. Bovendien benadrukken de stoelen op de Scorpionissima de zijdelingse steun en zijn ze geoptimaliseerd met vier verschillende schuimsoorten met hoge dichtheid op elk deel van het lichaam. Ook op de limited edition zorgen de ventilatieopeningen aan de zijkant, samen met de sterke en geaccentueerde ondersteuning van de veiligheidsgordel en het frame, voor een circuitlook die echte liefhebbers met een authentiek racegevoel zal aanspreken.
Ontworpen om te dienen: het exterieur van de nieuwe Abarth 600e
Om de prestaties te maximaliseren, beschikt de nieuwe Abarth 600e over specifieke exterieur- en interieurkenmerken. Beginnend bij het exterieur is het ontwerp geïnspireerd op twee hoofdthema's. Het eerste is geïnspireerd op het verleden en interpreteert het contrast dat wordt gegeven door het grote, brutaal vierkante volume van de voorradiator van de Abarth 850 TC, waaraan deze de bijnaam 'cassettone' ontleent. (dressoir), wat bepaalde sportieve en emotionele impact geeft; het tweede thema verrijkt de vierkante geometrie met sterke graphics geïnspireerd door de wereld van gaming en digitale technologie, bestaande uit schuine lijnen gegraveerd op de oppervlakken die een rooster in de luchtinlaat vormen. Deze logica van vorm en toepassing vind je ook terug in de achterbumper om het gewenste effect te benadrukken.
Bovendien besloot Abarth het verschil te benadrukken door vooral aan vier elementen te werken: de voor- en achterbumpers, de spoiler en de wielen. Aan de voorkant verlengden ingenieurs en ontwerpers het silhouet, waarbij de zogenaamde ‘haaienneus’ werd benadrukt, waardoor de aerodynamica werd verbeterd en zo de specifieke bumper werd voorzien van een karakteristiek volume en driedimensionale Abarth-inscriptie. De voorflare is het resultaat van de verlaagde structuur en de grotere voetafdruk met een extra 30 mm aan de voorkant en een extra 25 mm aan de achterkant. De zeer vierkante vormen van de aerospoiler en de afzuigkap in de bumper zijn verre van alleen maar esthetisch. Ze zijn bestudeerd en getest in een windtunnel om de prestaties van de nieuwe Abarth 600e te verbeteren. De 20" lichtmetalen velgen zijn majestueus en hebben een aantrekkelijk ontwerp. De 5-spaaks velgen zijn ontworpen om de gestileerde vorm van de angel van de schorpioen na te bootsen en een glimp van de sportremmen en remklauwen te laten zien. Bovendien is de dop geïnspireerd op monobouten en heeft hij een modern gefacetteerd ontwerp. De geëlektrificeerde schorpioen, die al zijn debuut maakte op de Abarth 500e, kenmerkt ook dit model en verrijkt enkele exterieuraccenten – naast het logo op de spatborden en het Abarth-embleem op de voorkant verschijnt de geliefde schorpioen op de middenlijn, gegraveerd op de zwarte oppervlakken van de voor- en achterbumper en spoiler. Naast de Abarth 600e Turismo zal de limited edition Scorpionissima een glanzend zwarte bodykit, een specifieke zijsticker en gekleurde voorremklauwen hebben.
Het totaaleffect – zowel aan de voor- als achterkant van de auto, met het specifieke achterlichtpaneel en de inspirerende vorm – geeft de auto een sterke persoonlijkheid en een aanzienlijke, gedurfde impact.
Als aanvulling op de agressiviteit van de auto contrasteren zwarte spiegelkappen en handgrepen met de kleuren van beide modellen – de Abarth 600e Turismo zal verkrijgbaar zijn in het opwindende Acid Green, een verwijzing naar de zuurgraad van gif, Antidote White, Shock Orange en Venom Black, terwijl de gelimiteerde editie Scorpionissima zal verkrijgbaar zijn in Acid Green en het exclusieve Hypnotic Purple, geïnspireerd op het hypnotiserende after-call-effect. De kleurnamen van Abarth vertellen een fascinerend verhaal over de ‘Scorpion Sting’-strategie om het effect dat het merk met de nieuwe auto wil bereiken te versterken.
- 2024-11-06 - Voor 50 jaar op Mercedes-Benz met 5 jaar Legende
- 2024-11-06 - Citroën Zette de Tommeine Voorganger C5 Aircross vor
- 2024-11-06 - En Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Vindt u het leuk om een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motor te gebruiken?
- 2024-11-05 - En VW-Auto heeft geen alternatief meer
- 2024-11-05 - Nieuwe Audi A5: geschriebene Meistereleganz (VIDEO)
- 2024-11-04 - Mercedes CLA en Geely Kauffirma zijn niet meer een succes, een briv-brug
- 2024-11-01 - Het Volvo-Fördersystem – 2024 is de beste hersteller
- 2024-11-01 - Vooruitzichten: Ford Focus II – een radicale verandering in twintig jaar
- 2024-10-30 - Hyundai is een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel ab
- 2024-10-29 - Batterijen en apparaten met nieuwe elektronica voor Dodge Charger Daytona verkrijgbaar
- 2024-10-29 - Das Modell Škoda met Fabiát-rat zal nu in de nieuwe versie verschijnen
- 2024-10-28 - Renault presenteert op 10. Renault-Festival de CLIO-t en de ZOE-t
- 2024-10-28 - Een 5-Millioner-Auto-Toyota-Auto ist vom Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: ¡Olyan Aura op 40 Tagen!
- 2024-10-28 - Tiguan Bira Golf à Roues
- 2024-10-26 - Een reneszánsza een G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Y 5-Millioner-Auto-Toyota-Auto ist vom Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-26 - De beste Jeep voor Avenger 4xe is exclusief verkrijgbaar in The North Face Edition
- 2024-10-25 - Brugse luxelimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - Plus Petit M235 Gran Coupé door Neubau ersetzt.
- 2024-10-25 - Dus Nebel is met de Dacia Sandero verbunden
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld voor een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - Die Fahrt stopt bij 270 km/Tag, wanneer Sie Golfa R-hez erreicht heeft
- 2024-10-24 - Voor 10 autonome Tage 120.000 km relatief? ¡Volwaardig!
- 2024-10-23 - Hyundai heeft een enorm scherm
- 2024-10-23 - Antigua Plaza Alhambra (7N): Familienempfang Spanje
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: Ein Klassiker der Extraklasse: Erster Schritt
- 2024-10-22 - Brugse luxelimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia bracht officieel de grootste SUV op de markt
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijk met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km met een BMW of een M3-Mal: was Ihr ideaal? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Serie Negra: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser in het jaar 2024 staat voor de Tür
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen