Viskeuze: een in Citroën en C4-Gyel bátorott er

Wat Bulgarije twintig jaar geleden schree piese auto Citroen noi.

Viskeuze: een in Citroën en C4-Gyel bátorott er

De opvolger van Xsara draagt de eenvoudige naam C4. De twee versies van het nieuwe model zijn echter allesbehalve eenvoudig...

De heroplevende geest van het legendarische Franse merk heeft eindelijk de compacte klasse bereikt. De nieuwe Citroën C4, die zijn première beleeft op de Autosalon van Parijs, maakt vooral indruk met zijn moderne en ongebruikelijke vormen - een gezicht waaraan we langzamerhand gewend zijn geraakt om auto's met het embleem te associëren met de twee punthaken. Hiermee wordt de stilistische verveling die in de jaren ’90 in het Citroën-gamma heerste definitief tot de geschiedenis gedoemd.

De coupéversie onderscheidt zich door zijn avantgardistische design aan de achterzijde

Eind dit jaar verschijnen beide versies van de C4 tegelijkertijd op de markt: de ronde uitvoering met vijf deuren en de sportgerichte variant met drie deuren en een vrijwel volledig glazen achtergedeelte met vrij originele vormen. Citroën belooft opmerkelijk goede aerodynamische prestaties voor beide versies – de luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,28 is inderdaad een recordlaagte in de compacte klasse.

Des te aangenamer is dat Citroën, naast de originaliteit van het exterieur, ook in het interieur van de nieuwe modellen voor heel wat verrassingen heeft gezorgd. De hoofdrol in dit opzicht wordt uiteraard gespeeld door het instrumentenpaneel - de Fransen kunnen niemand meer verrassen met het bedieningsinstrumentenblok dat zich in het midden van het bovenste gedeelte bevindt, maar het stuur met een vast centraal deel is iets wat ongezien is in serieauto's. productie tot nu toe. Volgens de makers van het nieuwe model zorgt deze constructie er naast een aantal andere voordelen voor dat de airbag altijd optimaal gepositioneerd is ten opzichte van het lichaam van de bestuurder.

De tweede grote doorbraak van Citroën op het gebied van productieautotechnologie is het rijstrooksysteem. Infraroodsensoren bevinden zich onder de voorbumper en detecteren de witte lijnen van de horizontale markering en sturen een signaal om de bestuurder te informeren als het voertuig deze passeert en de rijstrook verlaat. Bij een rijsnelheid tot 80 km/u wordt de waarschuwing niet door een geluidssignaal gegeven, maar door middel van lichte trillingen in de bestuurdersstoel.

Het derde innovatieve idee moet het comfort en plezier van het verblijf in de auto vergroten. De ingenieurs van Citroën hebben een deodorant ingebouwd in het instrumentenpaneel, die ervoor zorgt dat de aangename sfeer in het passagierscompartiment constant behouden blijft. De geurverspreider bevindt zich in het bovenste gedeelte van het instrumentenpaneel en kan traploos worden aangepast. Het valt nog te bezien hoe de fabrikanten van de tot nu toe populaire "stinkende" tegen deze innovatie zullen aankijken...

Last but not least is het opvallend dat de uitrusting van beide versies van het nieuwe model over het algemeen vrij frisse toevoegingen heeft gekregen uit de hogere autoklasse: de C4 zal worden aangeboden met zowel "draaiende" bi-xenonkoplampen als radargestuurde koplampen. cruise control, evenals met een systeem voor bandenspanningscontrole.

Het marktdebuut van het model gaat gepaard met een reeks van vijf benzinemotoren met een vermogen tussen 88 en 177 pk, evenals drie moderne dieselmotoren met een vermogen tussen 90 en 136 pk. De twee krachtigste dieselmotoren (met 109 en 136 pk) worden bovendien standaard voorzien van roetfilters.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De opvolger van Xsara draagt de eenvoudige naam C4

De heroplevende geest van het legendarische Franse merk heeft eindelijk de compacte klasse bereikt