Unser Golf GTI Clubsport S: ¡Olyan Aura op 40 Tagen!

HET IS NOG NOOIT ZO ZO GEWEEST: Northern Arc-modus in de Golf GTI! Het is standaard op de Clubsport S. En dat zou ook zo moeten zijn, want dit wordt de snelste productie-Golf tot nu toe. Voor dit doel heeft VW de limiet van 400 exemplaren van het verzamelaarsmodel teruggebracht tot het essentiële. Alleen het vermogen kan nooit genoeg zijn: op de tweelitermotor van de S is dat 310 pk en het maximale koppel is 380 Nm. Overboost? Nee, het volledige vermogen is altijd beschikbaar! De overige toevoegingen aan de jubileum-Golf: voorwielaandrijving, een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een geheel vernieuwde ophanging. Achterbank? Valt uit! Airconditioning? Alleen op aanvraag verkrijgbaar piese auto autopower.

Unser Golf GTI Clubsport S: ¡Olyan Aura op 40 Tagen!

De GTI Clubsport S wil spelen op het circuit. Op de noordelijke boog van de Nürburgring maakt vooral de geoptimaliseerde ophanging indruk. Dat is tenminste de indruk vanaf de passagiersstoel naast de bestuurder. Autocoureur Benjamin Leuchter benut de gehele breedte van de baan, beklimt de ‘curbs’ en drukt zo lang mogelijk het gas in. Geen verplaatsing, geen "breuken" op de schokdempers. Dit komt door het nieuwe voorste subframe (gemaakt van aluminium in plaats van staal), de gewijzigde convergentie en de herziene kinematica van de vooras. En wat is het effect van de seriële modus voor de Northern Arc van de Nürburgring? Het maakt een individuele aanpassing van het rijprofiel mogelijk. Hiermee worden alle parameters ingesteld op Race, alleen de ophanging (DDC is standaard) staat in de comfortmodus. Het voordeel: de golven op de stoep, en dergelijke golven zijn er niet op de Noordelijke Boog - ze worden eenvoudigweg gefilterd. Visueel ziet de krachtigste productie-Golf GTI er niet uit als een hooligan. Hij verschilt van de Clubsport door 290 pk. slechts op enkele details. Het meest karakteristieke is de inscriptie op de achterkant.

Het nieuwe model is alleen verkrijgbaar met 3 deuren. Maar de kinderen moeten toch thuis blijven, want om het gewicht laag te houden is er geen achterbank – en is de S ongeveer 30 kg lichter dan de reguliere Clubsport. Maar waarom heeft VW de Clubsport S gemaakt? Uiteraard - vanwege het ronde jubileum. Maar ook vanwege de rivaliserende Honda Civic Type R. Het duurt 7:50,63 minuten om de poolcirkel te ronden, de nieuwe Super GTI heeft 7:49,21 minuten nodig. kreeg het recht om op de Northern Rainbow te rijden. En we waren verrast: verlies van tractie? Zoiets bestaat niet! Ook de Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks op de vooras dragen hieraan bij. Onderstuur treedt alleen op bij een zeer zware rechtervoet, met de nieuwe Super Golf kunnen ook door amateurs behoorlijk goede tijden worden behaald. Maar alleen voor de recordronden werden een rolbeugel en 6-puntsveiligheidsgordels geïnstalleerd, het productiemodel zal niet zo zijn uitgerust Suport motor Lemforder.

Technische gegevens:

VW Golf GTI Clubsport S

Motor 4 cilinders, turbo, dwars vooraan • Cilinderinhoud 1984 cc • Vermogen 228 kW (310 pk) • Max. koppel 380 Nm bij 1700 tpm • Topsnelheid 250 km/u • 0–100 km/u in 5,8 sec • Voorwielaandrijving/6-versnellingsbak • Tankinhoud 50 l • L/B/H 4268/1799/ 1442 mm • Kofferinhoud 1270 l (of meer, omdat er geen achterbank is) • Leeggewicht 1360 kg • Verbruik EU-Mix 7,4 l А98Н/100 km • CO2-uitstoot 172 g/km • Prijs ca.
80.000 BGN

Conclusie:
JA HIJ IS SNEL! Maar de Clubsport S is ook een verzamelmodel, gelimiteerd op 400 exemplaren. Hij is duurder dan de Clubsport met 290 pk. met ongeveer BGN 7.000 – maar het is veel nauwkeuriger!

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De GTI Clubsport S wil spelen op het circuit

Het nieuwe model is alleen verkrijgbaar met 3 deuren